Nagymúltú cégként a jövőt kínálják

Rába mindenes

A Tatabányához tartozó Felsőgallán született. A sváb gyökerekkel rendelkező hajdani községben járt német nemzetiségi óvodába és általános iskolába. Középiskolai tanulmányait már a fővárosban végezte: a pesterzsébeti Kossuth Lajos Gimnáziumban, ahol németül érettségizett. Számvitel és vezetésszervezés szakirányú diplomáját 1995-ben vehette kézhez a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen. Ő Hetzmann Béla, akit fél évvel azután, hogy felkértek a Rába Járműipari Holding Nyrt. igazgatósági elnökének, 2021 májusában kineveztek a nyilvánosan működő részvénytársaság vezérigazgatójának is.

Hirdetés

Gyakorlatiasabb megállapodás

Három évvel ezelőtt, a vezérigazgatói kinevezését követően az egyik első feladataként megvizsgálta a Széchenyi István Egyetemmel folytatott rábás együttműködést. Az írásos megállapodással önmagában nem is volt problémája, azzal viszont igen, hogy meglátása szerint tartalommal talán kevésbé volt feltöltve. Ezért szorgalmazta az általános együttműködés helyett egy gyakorlatiasabb megállapodás létrejöttét. – Ennek megfelelően ma már foglalkoztatunk gyakornokokat három hónaptól két éves időszakig, mérnök és közgazdász hallgatóknak biztosítunk 12–14 hetes szakmai gyakorlatot, s persze rendszeresen részt veszünk az egyetemi állásbörzén, továbbá ösztöndíjat is biztosítunk a hallgatóknak – foglalja össze Hetzmann Béla, aki teljesen új együttműködési formákról is beszámolt. – A Rába Fejlesztési Intézet szakemberei, fejlesztőmérnökei tartanak „vendégórás” előadásokat a hallgatóknak kovácsolási és tervezési feladatokban. Munkatársaink együttműködtek a gépészeti tanszék tantervi és tantárgyi tematizálásának kidolgozásában is. Projektfeladatokkal aktív szerepet vállalunk a hallgatói gépészkonferencián, valamint a hallgatói kiválóság programban. A közelmúltban pedig egy interaktív HR élményworkshopot tartottunk az egyetemen, melyen információmegosztó beszélgetés keretében mutattuk be a cégünket. Az együttműködés talán legfontosabb hozadékának azt tartom, hogy született megállapodás a járműfejlesztési tanszék által végzett kutatási tevekénységre a különböző szimulációs módszertanok vizsgálatára vonatkozóan, a futóművek zajpotenciáljának megállapítása és összehasonlítása témakörében.

A Rába jelenleg elsősorban merev futóműveket fejleszt: a Rába Fejlesztési Intézet közreműködésével az első rajztól a késztermékig képes a cég a tervezésre, a tesztelésre, a jóváhagyásra és a termék sorozatgyártásba vitelére. – Mivel egyre nagyobb szerepe van a futóművek terén is a zaj- és rezgéscsökkentésnek, ezért is emeltem ki külön azt a konkrét megállapodásra épülő együttműködést, melynek keretében ezeknek a problémáknak a megoldásait közösen keresik az egyetem és vállalatunk szakemberei, különböző tesztkapacitásokat, szoftvereket, szerszámokat és próbafutóműveket felhasználva.


Szoros partnerség az egyetemmel

A Rába és az egyetem szoros kapcsolata több évtizedre nyúlik vissza. A vállalat már a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola 1968-as megalapításától nagy szerepet játszott az oktatói kar kialakításában: sok nagy tapasztalatú vagongyári mérnök az intézmény meghatározó, tekintélyes, megbecsült oktatójaként járult hozzá a Széchenyi István Egyetem megteremtéséhez. A partnerség még szorosabbá vált, amikor három éve a Rába Járműipari Holding Nyrt. magyar állam tulajdonában álló 20 százalékos részesedése ingyenesen a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány birtokába került. – Ez számomra egyértelműen azt üzente, hogy a felsőoktatási intézmény és vállalatunk együttműködése tovább erősödhet. Időközben bekerültem az alapítvány kuratóriumi tagjai közé, amelyet egyrészt nagy megtiszteltetésként éltem meg, másrészt újabb esélyt teremtett arra, hogy az egyetemi kapcsolatunk tovább fejlődjön. Azt azért zárójelben megjegyezném, hogy a Rábát érintő kuratóriumi döntéseknél természetesen tartózkodom. Az intézmény és a Rába kiváló együttműködéséhez járul hozzá az is, hogy igazgatósági tagként fogom segíteni a munkát a Széchenyi István Egyetem technológiatranszfer-vállalkozásában, a közeljövőben zrt.-vé alakuló Uni-Innóban.


Az 1896-ban alapított Vagongyár a múlt század második felében is az ország legnagyobb cégei közé tartozott, a rendszerváltást követően azonban hirtelen zsugorodni kezdett, s akkoriban is történtek tulajdonosváltások. A Rába forgalmában, munkatársi létszámában és sajnos jelentőségében is kisebb lett. – A földrajzi mérete azonban ezt nem nagyon követte, így olyan céget örököltem, amely több városban és nagyobb területen működik, ahogy az – például a vevői struktúránk miatt is – indokolt lenne. A szerteágazó tevékenységeink is jelentősen mérséklődtek, ám nem racionálisan. Mindezt azért emeltem ki, hogy érzékeltessem, mennyire nem egyszerű a racionalizálásokat és az összevonásokat véghez vinni. Az optimalizálásban elsőként a győri telephelyre koncentráltunk, ahol nem mellesleg napelem-parkokat is kiépítettünk. A legnagyobb, 67 ezer négyzetméteres csarnokunkban komplett átalakításokat végeztünk, melynek részeként szinte valamennyi gyártóberendezést felszedtünk, majd a megfelelő technológiai sorrendben újra telepítettük. Természetesen új gépeket is rendeltünk, azokat is beillesztettük, beillesztjük az új termelési struktúrába.


Hatékony, modern cég

Hetzmann Béla határozottan kijelentette, hogy egy XXI. századi követelményeknek megfelelő, ám nem csupán modern, de hatékony céget szeretnének létrehozni. – Ebben nagy mértékben támaszkodunk a Rába legfőbb tudására, a futómű-fejlesztésre és -gyártásra. A kovácsolt és vásárolt alkatrészeket megmunkáljuk, ezeket futómű-alkatrészként, vagy komplett futóműként értékesítjük. A Rába Futómű Kft. másik fő szegmense a különböző fémeket, acélszerkezeteket vágó, hegesztő és felületkezelő vasszerkezeti szegmens, illetve Sárváron is van egy gyártóbázis. A vállalatcsoport egy másik üzletága, a Rába Jármű Kft. szintén Győrben, a központi telephelyen működik, amely 2018-ig másfél évtizeden át gyártotta a H-szériás katonai járműveket a Magyar Honvédségnek. A legyártott több mint 900 jármű szervizelését persze azt követően is elvégezték, ám nem titkolt cél volt a katonai járművek gyártásának visszahozatala. Több körös tárgyalás után e tekintetben tavaly decemberben értünk célba, mikor is vegyes vállalatot alapítottunk a Gidrán harcjárművek összeszerelésére. Még idén megkezdődik a gyártósor kialakítása, melyen a tervek szerint a jövő év második felében indulhat az összeszerelés. A vállalatcsoport legfiatalabb győri üzletága, a REKARD Kft. a Kandó Kálmán utcában található telephelyen gyárt, elsősorban a mezőgazdasági szektor számára komplett hajtóműveket. A Rába Járműalkatrész Kft. a Rába csoport negyedik üzletágaként Móron két telephelyen, illetve Esztergomban egy logisztikai központot üzemeltetve működik, s TIER1 és TIER2 beszállítóként a nagy európai autógyárakat látja el ülésvázakkal, üléshuzatokkal és egyéb préselt-szerelt alkatrészekkel. 

Mindez ugyancsak hozzájárulhat ahhoz, hogy jövőképként is bátran ajánlható a Rába az egyetemi hallgatóknak. – Amikor a cég vezetője lettem, feltettem azt a kérdést, hogy miért vannak itt jó szakemberek, s hogy miként lehet majd idehozni szakmájukban tehetséges fiatalokat. Azt a választ kaptam, hogy a Rába a multikkal szemben nagyobb kreativitást enged a munkatársainak. Miközben persze érezhető a lelki kötődés is, ami miatt a korfánk ugyan nem a legoptimálisabb, az idősebb kollégáink azonban nagyon jó szakemberek, akik jó része nyitott a változásra. Tudjuk, hogy nekünk is nyitnunk kell, munkatársaink és a külvilág felé egyaránt. Készül az új honlapunk, megjelentünk a közösségi média felületeken, készül az új vállalati kisfilmünk és nem utolsósorban újra van Rába ETO, amely sokak szívét megdobogtatja… S míg el nem felejtem, reményeink szerint még ebben az évben megkezdődhet a tanműhelyünk kialakítása, amelybe a legkorszerűbb gépekkel felszerelve várjuk majd azokat a fiatalokat, akik lakatosnak, CNC-kezelőnek és programozónak, szerszámkészítőnek, vagy hegesztőnek tanulnak. Nagymúltú cégként a jövőt kínáljuk számukra!


SZÖVEG: BAUDENTISZTL FERENC, WINKLER CSABA
FOTÓ: KÖNCZÖL JÁNOS