MÉRNÖKTANÁRBÓL NYOMDAVEZETŐ
Egy miskolci elit gimnázium után a győri egyetem jogelődjének elit
képzésén folytatta tanulmányait Kiss Gábor László, aki augusztus óta a Palatia
ügyvezető igazgatója. Az, hogy a mérnöktanár szakon végzett fiatalember miért
fordult a gépészet helyett az informatika irányába, majd végeredményben miként
kötött ki a magazinunkat exkluzív formában előállító nyomdában, s hogy az ott
megszerzett tudását és tapasztalatát külsős oktatóként hogyan adhatja át
egyetemünk hallgatóinak, az is kiderül az alábbi cikkünkből.
Borsodból Kisalföld
Kiss Gábor László a borsodi megyeszékhelyen született, az általános iskola nyolc osztályát a Nagyváthy Jánosról elnevezett helyi oktatási intézményben végezte. Érdekesség, hogy a múlt évszázad első évtizedében épített épületben tanult Gábor nagymamája, valamint húga is. Előbbi az elemi iskola növendékeként, utóbbi a Zrínyi Ilona Gimnázium tanulójaként. Történetünk főszereplője a Földes Ferenc Gimnáziumban tanult tovább speciális matematika irányban. – Az általános iskola utolsó nyári szünetében, egy táborban ismertem meg a későbbi gimnáziumi osztályfőnökömet, akihez aztán speciális felkészítésre is jártam. Szabó Kálmán működtette az Kis matematikusok baráti körét, ahová a tantárgy iránt fogékony leendő gimnazistákat várta. Azt nem tudtam, hogy a matektudásom gyarapítása mellett mindez előnyt jelent a felvételi vizsgán, amelyen sikerrel szerepeltem, így 1991 szeptemberében elkezdhettem középiskolai tanulmányaimat. Azért mentem gimnáziumba, mert feltett szándékom volt továbbtanulni és diplomát szerezni. A Széchenyi-főiskolát és az ottani autógépész képzést annak idején édesapám többször is megemlítette, ennek köszönhetően a gondolataimban Győrben tanultam, s már autókat terveztem. A gépész vonal a géneknek köszönhetően is bennem lehetett, hiszen a nagyapám fémnyomó, lakatos és autószerelő volt, míg édesapám autószerelőmester-vizsgát tett. A közös vállalkozás már nem működik, de hobbiból még ma is bütyköljük a saját autóinkat, ám nem ez lett az én utam, hanem az informatika és a nyomda.
Mindez a győri főiskolának
köszönhető, ahol 1995-től kezdődően olyan hatások érték, amelyek a gyerekkori
számítógépes játékszenvedélyére építve egyértelműen meghatározták az új irányt.
– Már akkor csodáltam a Commodore 64 személyi számítógépet, amikor az forintban
számolva milliós értéknek számított. A rendszerváltás környékén egy ilyen lett
az első számítógépem. Az általános iskolában szakkörre járva a Basic
programozással ismerkedtünk, a gimnáziumban komolyabb gépeken már a Turbo
Pascal volt terítéken, ám a programozás így sem fogott meg igazán, alapszinten
azonban a mai napig elboldogulnék. Emlékszem, hogy a főiskolán volt először
e-mail címem, amit Csábi Béla osztott a hallgatóknak. Levelezgettünk, meg
rengeteg háttérképet töltöttünk le, akkoriban az volt a menő. A C100-as kabinet
megépülésével szintet lépett az informatikai oktatás, én meg az összes
szabadidőmet ott töltöttem.
Gábor
elmesélte, hogy a család „nem száraz szemmel” élte, amikor Miskolcról Győrbe
költözött, pedig akkor még nem is sejtették, hogy a későn kezdett
albérletkeresés miatt vészmegoldásnak tűnt, munkásszálló jellegű Pannonflax
Hotelben bizony a folyosóról nyílt a wc és a zuhanyzó. – Két társammal fél évet
húztunk le ott, utána sikerült albérletbe költöznünk. A mérnöktanár képzés
plusz, negyedik tanéve előtt már egyértelműen eldöntöttem, hogy a tanulmányaim
után is a városban maradok. Időközben a húgom is Győrbe tartott: a
tanítóképzőre felvételizett és immáron széchenyis öregdiáknak számít, hiszen
diplomát szerzett a jelenlegi Apáczai-karon. Aztán ő sem ment vissza Miskolcra,
két gyermekével most Bábolnán él. Példánkat a szüleink is követték, miután
mindketten nyugdíjba vonultak, szintén Kisalföld felé vették az irányt.
Tanulni tanulni
Mi viszont
térjünk vissza a főiskolai tanulmányokhoz, mert ahogy Gábor említette, ott „meg
kellett tanulni újra tanulni”. – A felelés és a dolgozatírás terhe nem lebegett
napi szinten a fejünk felett, a matek tekintetében pedig gyakorlatilag megéltem
abból, amit a gimiben tanultam. Akik szakmai végzettséggel érkeztek, azoknak a
szakmai tárgyak könnyen mentek, míg én küzdöttem velük. A mechanikában
megtaláltam a logikát, így az nem volt nehéz, nem úgy a műszaki rajz, amelyben
édesapám sokat segített. Pedig rajzolni nagyon szerettem, a tónus és grafit
rajzaim az általános iskolában és a gimnáziumban is a tanárnál maradtak, mert
olyan jól sikerültek, hogy nem vihettem haza. A gimis oktatóimról egyébként
kivétel nélkül nagyon jó emlékeim vannak. A történelmet tanító Barna Istvánt
nagyon kedveltem, ahogy a már említett – és azóta sajnos elhunyt – Szabó Kálmán
mellett ugyancsak matematikára oktató Gulyás Tibort. Keményvonalas tanárnőnek
számított Dolák Gabi néni, akitől bár akkoriban nagyon rettegtünk, utólag belegondolva
az egyik legjobb tanárunk volt. Sosem felejtem el, hogy második után még azt
mondta nekem, hogy fizikából meg fogok bukni, végül ötösre érettségiztem. A
győri mérnöktanár tanszékről a hallgatókra kiemelt figyelmet fordító dr.
Vásárhelyi Zsuzsanna mellett dr. Földes Zoltán, dr. Nyéki Lajos és dr. Sipőcz
László tanár urakat emelném ki, valamint a tankör patronáló tanárát, Kamocsai
Gábort. Dr. Nagy Tamás a Pedagógiai gyakorlatok tantárgy keretében volt az
egyik tanárunk. Az ő csoportjában végeztem a gyakorlati órákat és kaptunk
hideget-meleget a teljesítményünknek megfelelően, mikor a jelenlegi Lukács
Sándor Járműipari és Gépészeti Technikumban tanítottuk az elsőéveseket. Ők is
meg voltak szeppenve, s persze mi is. Azt azonban érdekes volt látni és megélni,
hogy a tanév végére mennyire kinyíltak irányunkba a gyerekek, akiknek a
mechanika és gépelemek mellett pluszban még számítástechnikát is tanítottam.
Bár 1999-ben
az összes vizsgával végzett, a „Számítógépes modellezés és szimuláció
felhasználása a szakközépiskolai gj. szerk. tantárgy oktatásában” címet
viselődiplomamunkájával nem készült el határidőre, így halasztott fél évet, s
közben félállásban dolgozni kezdett: rendszergazdaként a megyei pedagógiai
intézetben. Miután 2000 februárjában sikeresen államvizsgázott, tudomására
jutott, hogy a munkakört az azóta már elhunyt intézményvezető, dr. Annási
Ferenc teljes állásban meghirdetné. – Jeleztem, hogy szívesen vinném tovább a
munkát ilyen formában is, amit szerencsére támogatott. Bár ezt követően csupán
alig másfél évig dolgoztam ott rendszergazdaként, nagyon sok kedves ismerősöm
van ebből az időszakból mind a mai napig: Gönczölné Nelli néni, Görcsné Muzsai
Viktória, Telekes Annamária, Figula Anikó, Gesztesi Péter – és a sort még
folytathatnám. Bár szerettem ott dolgozni, ahol saját informatikai kabinetünk
volt, ráadásul a rendszergazdai feladatok mellett rendezvények lebonyolításában
és kiadványok szerkesztésében is segíthettem, a közalkalmazotti fizetéshez
képest jobb anyagi lehetőséget kerestem. Éles váltással így jutottam el a
haszongépjármű-értékesítő pozíciójáig és a Porsche Győrig, ahol a főiskolán is
tanító dr. Nagy Kálmán igazgatóként tevékenykedett. Kezdő értékesítőként nem
tudtam hozni az elvárt értékesítési darabszámokat, ezért úgy éreztem, hogy
megrekedtem. Utólag visszagondolva, talán türelmesebb is lehettem volna, de
gyorsabban többre vágytam.
Óraadó
hallgató
Egy volt kollégám ajánlására 2002
februárjában az XMEDITOR grafikai részlegéhez kerültem, ahol
kiadványszerkesztéssel, levilágítással, montírozással foglalkoztam, majd miután
pár perc alatt beazonosítottam, hogy mi a baja a számítógépemnek, s közöltem is
a megoldást, rendszergazdává is kineveztek, nem sokkal ezután pedig már-már
létesítményüzemeltetőnek is éreztem magam. 2007 decemberében munkahelyet
váltottam, mert szerettem volna, ha új technikák irányában tovább fejlődhettem
volna. A Palatia Nyomdában folytattam, ahol eleinte CTP-operátor voltam, majd a
számítógépes montírozást is meg kellett tanulnom.
2008-ban bővült a Palatia Kft. a
soproni Scarbantia Nyomdával és ekkor egy gyártás-előkészítő státusz
megüresedett Győrben, amit Gábornak ajánlottak fel, akinek innentől kezdve ebbe
is be kellett tanulnia, majd teljes egészében átvette az informatikát is. – A
gyártáselőkészítés ma már termékmenedzseri feladattal ér fel, hiszen az
ügyfelekkel való kapcsolattartás szintén a részévé vált – vallja a nyomda új
ügyvezetője, aki első körben a gyártást szeretné megreformálni, hogy
megfeleljen teljes egészében az Ipar 4.0 követelményeinek, sőt az Ipar 5.0-nak
is. – Próbálok felnőni a feladathoz, ezért az Óbudai Egyetemen belevágtam egy
három féléves, nyomtatott kommunikációs szakmérnök továbbképzésbe. Közben
oktatok is az alma materemben, a Széchenyi István Egyetemen. A Sopronból Győrbe
költözött Tervezőgrafika Tanszékről érkezett felkérés, hogy segítsünk a
nyomdaipari ismeretek oktatásában. Így alakult, hogy a Papír-, csomagolás és
nyomdaipari ismeretek tantárgyat Csóka Levente papíripari szakemberrel
megosztva tartjuk a félévben. A cégnél a duális képzés koordinálása is a
feladatom, miután a Győri Szakképzési Centrum Sport és Kreatív Technikumának
egyik képzőhelyeként a nyomdai előkészítős diákokat beavatjuk a nyomdai
folyamatokba. Ennek eredményeként az egyik volt diákunk digitális operátorként
már nálunk dolgozik, úgyhogy az utánpótlás biztosítása is a duális képzés egyik
fontos hozadéka.
Habostorta az élet
Gábor immáron húsz éve él házasságban, feleségét 2004-ben a Habostorta
oldalon ismerte meg. Adrienn kapcsán megemlíteni érdemes, hogy a jogi
asszisztens képzést a győri főiskolán végezte. Ahogy az is kiemelendő, hogy
kettejük online üzengetéseinek eredménye egy közös élet és három közös gyermek.
– Nagyobbik fiam a Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Technikumban készül
éppen az érettségire.
A lányom a Deák Ferenc Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum 10.
évfolyamán koptatja a padokat. A legkisebb pedig hamarosan felvételizni fog
középiskolába. A tervek szerint ő is a Jedlikben folytatná, informatikai
vonalon. Mindhárman szeretnének majd továbbtanulni a felsőoktatásban, őket
ismerve nagy valószínűséggel a Széchenyi István Egyetemen.