EGY ELKÖTELEZETT BESZERZŐ / A DEDICATED PURCHASER
MINDEN GYŐRHÖZ KÖTI. A FOLYÓK VÁROSÁBAN SZÜLETETT, ISKOLÁIT IS A KISALFÖLDI MEGYESZÉKHELYEN VÉGEZTE. ELEINTE A MUNKAHELYÉRE TARTVA SEM KELLETT ELHAGYNIA A VÁROS HATÁRAIT. JELENLEG IS GYŐRBEN ÉL, DE IMMÁRON MÁSFÉL ÉVTIZEDE NAPI 80 KILOMÉTERT AUTÓZIK A MUNKAHELYÉRE, EGY SVÉD CÉGCSOPORT MOSONMAGYARÓVÁRI TELEPHELYÉRE. OPITZ DÁNIEL PORTRÉJA KÖVETKEZIK.
Nagyjából egyidős Adyvárossal, ahová 1975-ben született. Tanulmányait a Radnóti Miklós Általános Iskolában kezdte, majd a Czuczor Gergely Bencés Gimnáziumban folytatta. – Az általános iskola kiválasztásában szüleim szava volt a döntő, akik nagyon fontosnak tartották az idegennyelv-tanulást. S mivel a Radnóti Miklósról elnevezett iskolában az orosz mellett 4. osztálytól már angolt is tanítottak, így nyolc éven át a belvárosi oktatási intézménybe jártam. Amit persze azóta sem bánok, hiszen az az időszak megalapozta az angolnyelv-tudásomat. Mivel hetedik osztályosként még nem érett meg bennem konkrét elképzelés a jövőmre vonatkozóan, ezért a gimnáziumi továbbtanulás mellett döntöttem. Persze ebben is kikértem a szüleim véleményét, akik támogatták, hogy a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium diákja legyek. Tetszett a szellemisége, a keresztény hazafias nevelés, meg persze az is, hogy előzetesen úgy hallottam, hogy ott még alaposabb kiművelése lesz az emberfőnek. Ebben nem is csalatkoztam, sokat köszönhetek az ott töltött négy esztendőnek.
Arra a kérdésre, hogy kit emelne ki az egykori gimnáziumi tanárai közül, Dániel némileg meglepő választ adott. – Bár az ének-zene oktatás nem szerepelt az érdeklődésem fókuszában, az erkölcsös nevelés tekintetében mégis ennek a tantárgynak az egykori oktatóját emelném ki. Már csak azért is, mert rajta keresztül három győri bencés szerzetes testvérről beszélhetek, kikre a Zrínyi utca elején, a gyermekkoruknak otthont biztosító épületen emléktábla is felhívja a figyelmet. Jáki Imre Zénó gimnáziumigazgató és Jáki László Szaniszló világhírű teológus mellett Jáki Sándor Teodóz az, aki közel öt évtizeden át volt a győri bencés gimnázium tanára. A csángó magyarok apostolaként ismert zenetudós a legkeményebb romániai időszakban is gyűjtötte a népcsoport dalait, tettével számomra erkölcsi irányt is mutatott. A középiskolai tanulmányok befejezése után egyértelmű volt a továbbtanulás, még talán a Széchenyi István Egyetem is, ám az, hogy melyik szakot válassza, majdhogynem „last minute” döntés eredménye lett. – A győri egyetemen első alkalommal indított műszaki menedzser szakot választottam. Bár annak idején a műszaki menedzserekről általában az a kép élt, hogy ők azok, akik sok mindenhez értenek kicsit, de igazán jól semmihez, a családi példa alapján tisztában voltam nem csupán a szó jelentésével, de az azzal járó feladatokkal is. Nagyapám a Rába motorgyártó részlegének termelésszervezője volt, míg édesapám a miskolci egyetemen szerzett gépészmérnöki diploma megszerzését követően nyugdíjazásáig hű maradt az egykori vagongyárhoz. Igaz, ő a Rába másik nagy üzletágában dolgozott: Opitz Andor neve sokaknak ismerősen csenghet, hiszen vezette is a futómű-konstrukciót.
A középiskolai tanulmányok befejezése után egyértelmű volt a továbbtanulás, még talán a Széchenyi István Egyetem is, ám az, hogy melyik szakot válassza, majdhogynem „last minute” döntés eredménye lett.
Dániel számára az egyetem kezdeti időszaka – ahogy az a gimnáziumból érkezett hallgatók esetében többnyire lenni szokott – komoly küzdelmet hozott az addig ismeretlen műszaki, szakmai tantárgyakkal. Az igazi problémát azonban nem ez jelentette. – Nem tagadom, pszichésen megzuhantam az első évfolyamban. A zárt és védett bencés közösség után az egyetemi élet éles váltást hozott, s mivel magammal sem voltam kibékülve, a közösségbe való belépés, a társas kapcsolatok kialakítása és fenntartása problémát jelentett. S bár ennek terepe az egyetem volt, nem az oktatók és a hallgatótársaim okozták ezt. Abban a helyzetben még az is megfordult a fejemben, hogy abbahagyom a tanulmányaimat. Külsős támogatással azonban sikerült túllépnem ezen és újrakezdenem az egészet, s onnantól már zökkenőmentesen ment minden. Az egyetemi képzés félidejében a „jármű műszaki és kereskedelmi” szakirányt választotta, mert úgy vélte, ez ad szélesebb ugródeszkát a későbbiekhez. – A gyakorlati képzés az Audi Hungariában volt, ahol a beszerzett alkatrészekkel foglalkoztam, a diplomamunkát is ebből írtam, s nem mellesleg, azóta is a beszerzés területén dolgozom. Az egyetemi évekből a járműmotorok üzemben tartását oktató Nagy Vince nevét emelném ki, akit emberileg és szakmailag is kiváló embernek tartok, de így gondolok a járműgazdálkodás kereskedelmi részét tanító Lakatos Istvánra, valamint a csomagolástechnika szakemberére, Pánczél Zoltánra is.
Opitz Dániel 1999 februárjában kapta kézhez diplomáját, márciustól pedig már a Rábában dolgozott. Az Audi Hungaria a másik szakterületen végzett logisztikai és minőségbiztosítási szakembereket kereste, ezért ment – a „rábás” családi hagyományt is folytatva – a szomszédos „vagongyárba”, ahol éppen akkor alakult a Futómű Üzletág beszerzés/logisztika csapata. – Frissdiplomásként kifejezetten jó választás volt a Rába, hiszen ott az öntészettől kezdve a szerszámgyártáson és kovácsoláson át az összeszerelésig minden megtalálható volt, így mindent meg is lehetett tanulni. S mivel minden nap beszélnem kellett angolul, s gyakran németül is, a nyelvtudásom is tovább fejlődhetett.
Öt év után mégis váltott, mert úgy érezte, hogy meg kell méretnie magát multikörnyezetben is. Így került a győri Philips céghez, ahol azonban mindös - sze két esztendőt töltött. – Kezdetben a DVD-meghajtók alkatrészeit gyártó üzletágnál dolgoztam, ahol a munkám során egy központi beszerzőcsapattal kellett koordinálni, ami újfajta tudást és tapasztalatot adott. Miután ezt a gyártást a Távol-Keletre költöztették, az itt maradó autóhifi- és -navigációs egységeket gyártó üzletághoz igazoltam, ám miután egyre nyilvánvalóbb lett, hogy ez a gyártás sem marad sokáig Győrben, más lehetőség után néztem.
Az előre menekülés 2006-ban egy fejvadász cég segítségével valósult meg. – A
svéd Nolato a mosonmagyaróvári telephelyére keresett kizárólagos beszerzőt.
Az eltelt másfél évtized alatt a magyar
leányvállalat a kétszeresére nőtt ugyan,
de még mindig én vagyok az egyedüli
beszerző. A skandináv kultúrára jellemző módon a cég erősen decentralizált,
ahol támogatják és ösztönzik az önálló
döntéseket, persze az elvárt eredmények és határidők betartása mellett. Az
orvostechnikai eszközöket előállító vállalatnál megtaláltam a számításomat, a
mai napig motivál a munkám. Voltam
olyan mélyen, hogy tudjam: büszke lehetek a fejlődési pályámra, s arra, hogy
mindig magam váltottam, méghozzá
lépcsőfokonként mindig feljebb lépve,
tudásomat fejlesztve. A kézzel fogható
tudáson túl az egyetemi éveimnek azt
is köszönhetem, hogy erőteljesen hozzájárult a folyamatos képzés iránti elkötelezettségem növeléséhez.
He is about the same age as Adyváros, where he was born in 1975. He started his studies at the Radnóti Miklós Primary School and continued at the Czuczor Gergely Benedictine Secondary School. - My primary school was the choice of my parents, who considered it very important to learn foreign languages. And since the school named after Miklós Radnóti also taught English from the 4th grade onwards, I attended the school in the city centre for eight years. And I have never regretted it since, because that period laid the foundations for my English language skills. In the seventh grade I did not have a concrete idea of my future, so I decided to continue my studies at a secondary school. Of course, I also asked my parents for their opinion on this, and they supported me in my decision to attend the Czuczor Gergely Benedictine Secondary School. I liked its spirit, the Christian patriotic education, and of course the fact that I had heard beforehand that there would be an even more thorough education for the man. And I was not disappointed, I owe a lot to the four years I spent there. Asked who he would single out among his former high school teachers, Daniel gave a somewhat surprising answer. – Although singing and music education was not my main focus of interest, I would single out the former teacher of this subject in terms of moral education. If only because through him I can speak of three Benedictine monks from Győr, whose names are commemorated on a plaque at the beginning of Zrínyi út, the building that was home to their childhood. Alongside the director of the gymnasium László Szaniszló Jáki and the world-famous theologian Imre Zénó Jáki, Sándor Teodóz Jáki was the teacher of the Benedictine gymnasium in Győr for almost five decades. The musicologist, known as the apostle of the Csángó Hungarians, collected the songs of the ethnic group even in the toughest period in Romania, and his actions also showed me a moral direction.
After finishing secondary school, it was clear that I wanted to continue my studies, maybe even at the Széchenyi István University, but the choice of the degree programme was almost a last minute decision. I chose the first degree programme in technical management at the University of Győr. Although at the time technical managers were generally perceived as people who knew a little about a lot of things, but not much about anything. I was aware of the meaning of the word and the tasks it entailed, based on my family's example. My grandfather was a production organiser in the engine production department of Rába, while my father, after graduating in mechanical engineering from the University of Miskolc, remained loyal to the former wagon factory until his retirement. Andor Opitz's name might ring a bell for many of you, as he was the head of the axle construction.
For Daniel, the early days of university brought – as is usually the case for students coming from secondary school – a serious struggle with the technical and vocational subjects that were unfamiliar to him. But this was not the real problem. After the closed and sheltered Benedictine community, university life brought a sharp change, and as I was not at peace with myself, entering the community, forming and maintaining social relationships was a problem. And although the university was the arena for this, it was not the lecturers or my fellow students who caused it. At that point I even considered dropping out of my studies. But with external support, I managed to overcome this and start again, and from then on everything went smoothly.
Halfway through his university studies, he chose the specialisation "Automotive Engineering and Trade", because he thought it would give him a broader springboard for his future career. "The practical training was at Audi Hungaria, where I worked with purchased parts, which is where I wrote my thesis, and I have been working in the field of purchasing ever since. I would like to mention Vince Nagy from the university years, who taught the maintenance of vehicle engines, and I consider him to be an excellent person both personally and professionally, but I also think fondly of István Lakatos, who taught the commercial part of vehicle management, and Zoltán Pánczél, a specialist in packaging technology.
Dániel Opitz graduated in February 1999 and started working in Rába already in March. Audi Hungaria was looking for logistics and quality assurance specialists in another field, so he went to the neighbouring "wagon factory", where the procurement/logistics team of the Axle Business Unit had just been formed. - As a fresh graduate, Rába was a good choice, as everything from casting to tool making and forging to assembly was available, so everything could be learned. And because I had to speak English every day, and often German too, my language skills were also improved.
However, after five years, he changed because he felt he needed to scale up in a multi environment. Initially, I worked in the DVD drive components division, where I had to coordinate with a central purchasing team, which gave me a new knowledge and experience. After this production was moved to the Far East, I moved to the car stereo and navigation unit business that remained here, but as it became increasingly clear that this production would not stay in Győr for long, I looked for other opportunities.
A step forward was made possible in 2006 with the help of
a headhunting company - the Swedish company Nolato was
looking for an exclusive supplier for its Mosonmagyaróvár
site. In the decade and a half since then, the Hungarian subsidiary has doubled in size, but I am ther only strategic purchaser. As is typical of the Scandinavian culture, the company is
highly decentralised, where autonomous decisions are supported and encouraged, while of course respecting expected
results and deadlines. I found my calling in the medical device
company and I am still motivated by my work today. I have
been in a position where I know that I can be proud of my development and of the fact that I have always initiated change
myself, moving up each step and improving my skills. Beyond
the tangible knowledge, I also owe my university years to the
fact that they have been instrumental in increasing my commitment to continuous training.