MINDIG SEGÍTENI AKAR(T)

CUKI ROBOTOK VONZÁSÁBAN

MINDÖSSZE 22 ÉVES, ÉLETE AZONBAN MÁR MOST PÉLDAKÉNT ÁLLHAT SOKAK ELŐTT. VAS ALEXA ZSÓFIA KISGYEREKKÉNT IS MINDIG MINDENKIN SEGÍTENI AKART. AZ ILY MÓDON ESZÉBE ÖTLŐ ORVOSI PÁLYA AZONBAN CSAK KÓSZA GONDOLATNAK BIZONYULT, KÉSŐBB A MŰSZAKI PÁLYA ÉS AZON BELÜL A ROBOTOK VILÁGA EJTETTE RABUL. ÁM ÍGY IS MEGTALÁLTA A MÓDJÁT ANNAK, HOGY MÁSOKON, MÉGHOZZÁ VÉGTAGHIÁNYOS GYERMEKEKEN SEGÍTSEN.

Hirdetés

TÁTI TUDATOSSÁG


Vas Alexa Zsófia az Audi Hungaria duális képzésében tanulva, végzős gépészmérnök-hallgató a Széchenyi István Egyetemen – miközben a vállalat szerszámgyárában dolgozik, a robotszimulációs részlegen. A már Győrben élő fiatal elsőként arról mesélt, miként vezetett útja az Esztergom melletti Tátról a kisalföldi megyeszékhelyre. Az általános iskola első osztályát még Dorogon végezte, onnan költöztek át a sváb településre, ahol értelemszerűen előnyt élvezett a németnyelv-oktatás. Mivel élénken érdekelte a fémipari szakképzés, a középiskolai továbbtanulásnál kacérkodott a győri Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Technikummal, végül a nyelvtanulás fontosságára tekintettel – de szülei javaslatára is –, az esztergomi Dobó Katalin Gimnáziumot választotta. Mikor érettségizett, már rendelkezett felsőfokú német- és középfokú angolnyelv-vizsgával. – Tizedik osztályos voltam, amikor egyértelműen eldöntöttem, hogy az Audi duális képzésében fogok tanulni, ahogy az egyetemválasztásban is biztos voltam. Ez a tudatosság az édesapámnak köszönhető, aki akkoriban az Audi Hungariánál műszakvezetőként dolgozott, de a munkakörén túl folyamatoptimalizáló kaizeneket is végzett, s aki gépészmérnökként a győri egyetemen diplomázott 2016-ban. Rajta kívül az egyik nagybátyám is a Széchenyi István Egyetemen szerezte a gépészdiplomáját, de a műszaki vonulat a család több tagjánál is tetten érhető. A másik nagybátyám EHS szakmérnök, a nagyapám vegyipari gépész. Mindezek alapján talán nem kell különösebb magyarázatot fűznöm ahhoz, hogy miért töltöttem a gyerekkoromat a garázsban, ahol a nagyapámmal és apukámmal „mindent is” szereltünk. Édesanyám aneszteziológus szakasszisztens, ezért merült fel bennem az orvosi pálya, meg azért is, mert nagyon szociális kisgyerek voltam, aki mindig mindenkin segíteni akart. Az orvosi iránynak viszonylag hamar két tényező vetett véget. Egyrészt, hogy a matematika és a fizika sokkal jobban érdekelt, mint a biológia és a kémia, másrészt, hogy nem bírom a vért…


A KÜLSŐ ÉRDEKLI


Alexa bár nagyon szereti az autókat, őt ezek esetében nem a belbecs fogja meg, hanem a külcsín, azaz a karosszériaelemek, vagyis a fémmegmunkálás és a lemezalakítás. Ezzel meg is lepte az Audi Hungaria felvételiztető HRés mérnök szakembereit, ahogy azzal is, hogy a jelentkezők közül egyedül ő szeretett volna a gyártásba, s nem a fejlesztésre menni. Lányként is egyedül nyert felvételt – kilenc fiú társaságában – a három és fél éves duális képzésre, még 2018-ban. – Miközben arra vártam, hogy a pontszámok alapján bekerülök-e a Széchenyi István Egyetemre, szerepeltem az Audi felvételijén, mely arról határozott, hogy részt vehetek-e a duális képzésben. Az önéletrajz alapján hívtak be az elbeszélgetésre, amely magyar és német nyelven is zajlott. Ezen a találkozón szakmai témák is szóba kerültek, én a hibrid hajtás kapcsán arról beszéltem, hogy a karosszériaelem előállítása mennyire befolyásolja a motor hatékonyságát. Gimnáziumból érkezve talán furcsa is volt az ilyen irányú és mélységű műszaki érdeklődés, de bizonyítani tudtam, hogy ez engem valóban érdekel. Nem csalódtam a képzésben sem. Azt eddig is tudtam, hogy a győri egyetem sokkal gyakorlatiasabb, ez a duális képzésünkre még inkább igaz. Vannak olyan ismerőseim, akik más egyetemre járva talán a matematikát és a szilárdságtant elméletben jobban tudják, de alkalmazni már nem nagyon. Egy győri hallgató biztosan nem keveri össze az esztergát a köszörűvel. Az első két félévben munkásruhát öltve az Audi Projekt és Oktatóközpontjában (PTC) tanultunk. Megismerkedhettünk az autóvillamossággal, az elektrotechnikával, a karosszérialakatossággal, a forgácsolással. Szeretném kihangsúlyozni, hogy a gyakorlat elsajátításával az elmélet is egyszerűbben ment, azaz sokkal könnyebbek voltak az egyetemi tárgyak.


VARÁZSLATOS PROGRAMOZÁS


Mikor diákmunkán az édesapja jelenlegi cégénél, a KIRCHHOFF Hungariánál dolgozott, az irodai munka után a nap fénypontját jelentette számára, amikor lemehetett az üzembe, s megfigyelhette a hegesztőrobotok működését. – Az ismeretterjesztő televíziós csatornákon addig is előszeretettel nézegettem, hogy a robotok az üzemben mennyire precízen képesek együtt mozogni. Számomra mindez lenyűgöző, a robotok pedig nagyon cukik. Szerintem a szerszámgyártásban a robotszimulációval foglalkozó részleg az Audi Hungaria legizgalmasabb területe. Önmagában már az a tény, hogy exkluzív szériás autókkal és azok alkatrészeivel foglalkozunk, visz mindent. Különösen jó érzés, hogy a munkáddal hozzátettél valamit a Lamborghini Urus vagy Aventador projektjéhez. A legvarázslatosabb ezen belül is maga a programozás, vagy még inkább az a tudat, hogy megírtam a programot, s ha megfelelő a lefuttatott szimuláció, akkor jöhet a robot betanítása. Utóbbival sajnos még nem foglalkozhatok, mert ilyet csak főállású munkatársak végezhetnek. Addig inkább a diplomamunkámmal foglalkozom, melyről sokat nem árulhatok el. Annyit azonban igen, hogy a lemezalkatrészeket helyeztem a fókuszba. Hogy ne legyenek éles élek, azok széleit visszahajtják. Ez a művelet a görgős peremezés, ennek technológiájához kapcsolódó konstrukció és szimuláció kidolgozása a feladatom. A szakdolgozat terén két szakterülettel dolgozom együtt. A munkámat újításnak szánjuk, így ha elkészül, a szakemberek összevetik majd a jelenlegi technológiával.

Alexa bár nagyon szereti az autókat, őt ezek esetében nem a belbecs fogja meg, hanem a külcsín, azaz a karosszériaelemek, vagyis a fémmegmunkálás és a lemezalakítás. Ezzel meg is lepte az Audi Hungaria felvételiztető HRés mérnök szakembereit, ahogy azzal is, hogy a jelentkezők közül egyedül ő szeretett volna a gyártásba, s nem a fejlesztésre menni.


DIPLOMA UTÁN


Vas Alexa Zsófia a diploma megszerzése után a tanulmányait mesterképzésben folytatná – méghozzá Bécsben, anyagtudományi szakirányon. – Nagy kihívás lenne németül tanulni, de mindezt levelezőn végezném, hiszen főállású munkatársként nagyon szívesen maradnék az Audiban. Tanulmányi szerződéssel munka mellett képezném magam tovább. Érdekel a lean szakmérnöki képzés is, talán célszerűbb is lenne ezt az egyéves budapesti levelezős képzést előrevenni. A sorrendben egyelőre bizonytalan vagyok, abban viszont nem, hogy később majd doktorálni is szeretnék anyagismeretes témából, mivel a polimerek és a fémek is nagyon érdekelnek. Egyelőre azonban szeretnék köszönetet mondani azoknak, akikre különösen hálás szívvel gondolok az egyetemi éveimből. Dr. Fecser Nikolett nevét említeném elsőként, aki a műszaki ábrázolás és gépelemek világába kalauzolt el fantasztikusan jól magyarázva, miközben emberileg is nagyon kedves és hihetetlenül pozitív személyiség. Nagy szerencsémre átigazolt az Automatizálási Tanszékre, így ő lehet a szakdolgozati konzulensem. Horváth Szabolcs szakmailag értékes és önmagában élvezetes órái is nagy hatással voltak rám annak érdekében, hogy a kötéstechnológiák még jobban érdekeljenek.


STARTUP A KISGYEREKEKÉRT


Alexa a Low-Cost Robotics alapító vezető mérnöke is egyben. A med-tech startup háromdimenziós nyomtatással készülő, elektronikát is tartalmazó, kön - nyített robotkar-protéziseket fejleszt végtaghiányos kisgyerekeknek – elérhető áron. – Nem profi protézist akarunk készíteni, hanem egy olyan eszközt, mellyel a kisgyerek megtanulhat fogni. Célunk az, hogy gyógytornászok segítségével olyan oktató programot is megalkossunk, melynek köszönhetően gyakorlatilag mindenhol elérhetővé és alkalmazhatóvá válna a protézis használata.

Az élettörténetét elmesélő Vas Alexa Zsófia mesebeli története innen folytatódik…