MOTIVÁCIÓ MINDIG MAGASAN
KARINTHY FRIGYES A BABITS MIHÁLYRÓL ALKOTOTT IRODALMI KARIKATÚRÁJÁBAN
FOGALMAZOTT ÍGY: „SZEKSZÁRDON SZÜLETTEM, SZÍNÉSZNŐT SZERETTEM”. ALÁBBI
TÖRTÉNETÜNK FŐSZEREPLŐJE IS SZEKSZÁRDON SZÜLETETT, ÁM AZ Ő SZÍVÉT
EGY TÁNCTANÁR NYERTE EL. ESETÉBEN PEDIG NEM A PAPÍRRA VETETT, HANEM A
KIMONDOTT SZAVAKNAK VOLT NAGYOBB JELENTŐSÉGE, AMIT A „SZÉP MAGYAR
BESZÉD” ÉS RETORIKA VERSENYEKEN ELÉRT EREDMÉNYEI IS ALÁTÁMASZTOTTAK.
A MŰVÉSZI ÉS SZÍNPADI VILÁG HELYETT A KOMMUNIKÁCIÓT – ÉS AZ AUDI
HUNGARIÁT VÁLASZTOTTA. EZÉRT IS JÖTT ANNAK IDEJÉN GYŐRBE, S VÉGEZTE EL
EGYETEMÜNKÖN A NEMZETKÖZI IGAZGATÁSI SZAKOT.
GYEREKEK KÖRÉ SZERVEZETT ÉLET
Takács Balázs Bátaszéken töltötte gyerekkorát és a helyi Kanizsai Dorottya Általános Iskolába járt, német nemzetiségi nyelvi osztályba. A továbbtanulásnál Szekszárd és Baja között vacillált, végül utóbbi javára döntött. – Megfogott a gyönyörű épületkomplexum, az igényes környezet, emellett már akkoriban is nagyon jó híre volt az intézménynek, részben ezért választottam a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központját. A térségben a német nyelv dominált, mint elsődleges idegen nyelv, viszont az általános iskola felső tagozatos diákjaként fizetős angolnyelv-tanfolyamra is jártam, a tudást azonban elsősorban annak köszönhetően szedtem össze, hogy nagyon szerettem volna megérteni a rapzenék szövegét és a számítógépes játékokat. Ennek érdekében például a filmeket angol nyelven néztem, kezdetben magyar felirattal, később már anélkül. Szerencsémre a gimnáziumban az angol képzés is nagyon minőségi volt, így amikor a magyar és a német érettségi bizonyítványt kézhez kaptam, már felsőfokú német és középfokú angol - nyelvvizsgával is rendelkeztem.
Szülei a vendéglátásban dolgoztak – édesanyja szakmáját tekintve szakács, jelenleg bolti eladóként dolgozik, édesapja pedig felszolgáló. A családban Balázs a második, aki diplomát szerzett. S bár tudatos karrierépítésről esetében eleinte nem beszélhetünk, azzal, hogy a szülei a sporttal szemben a tudás fontosságát és a tanulást favorizálták, s fiukat az atlétikai pálya helyett szellemi irányba terelgették, mégiscsak alapjaiban hatottak legidősebb gyermekük életének alakulására. – Ezért a mai napig nagyon hálás vagyok. A szüleim támogatása egyébként is végtelen, az életüket a gyermekeik köré szervezik. Esetemben többek között azzal, hogy az Ausztriában dolgozó édesapám azért vett Héderváron lakást, hogy onnan én is ingázni tudjak – Győr és a Széchenyi István Egyetem irányába. Most, hogy nekem már erre a segítségre nincs szükségem, Sopronba telepítette a bázist. Két húgom Luca és Lara még Bátaszéken él édesanyámmal.
KULTÚRSOKK HELYETT
Balázsnak Bajáról Budapestre is vezethetett volna az útja, a tanulmányi eredményei erre messzemenően fel is jogosították, ám egy 9 ezres lélekszámú kisvárosban élve, tartott a mintegy kétmilliós főváros okozta kultúrsokktól. Persze, nem csak emiatt döntött Győr mellett. – A gimnáziumban a pályaválasztási börzéken találkoztam az Audi Hungariával, s onnantól kezdve számomra nem volt kérdés. Ezzel persze nem kis meglepetést okoztam a tanáraimnak, akik közül többen is a művészeti irányt szorgalmazták, ám a színművészetben a megélhetés szempontjából nem láttam perspektívát. Ezzel együtt nagyon hálás vagyok a magyar nyelv és irodalmat oktató Jaszenovics Ilona tanárnőnek, kinek köszönhetően a retorikaverseny országos döntőjébe is bejutottam, valamint Major Hajnalkának, aki felkészített a Szép magyar beszéd versenyre, melyen Kazinczy-éremmel jutalmaztak. Nagyon jó szívvel gondolok vissza a történelmet tanító Szauter Teréziára is, aki időközben a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjának főigazgatója lett. A gimnáziumban az elvárások terén magasan volt a léc, de a tudásom mellett a jellemem is rengeteget fejlődött.
Az Audi Hungaria egyik legnagyobb előnye, hogy horizontálisan is számtalan lehetőséget kínál az érvényesülésre, ráadásul végzettségük alapján nem skatulyázza be a munkatársakat. A megszerzett rutin mellett a folyamatok és a szervezet ismerete, a szakterületek működésének átlátása biztosítja a lehetőséget a váltásra.
Az állandóságot az Audi Hungaria jelentette, amely ahogy bekerült, ott is maradt a célkeresztben. Társbérletben a Széchenyi István Egyetemmel, melyen 2014-ben kezdte meg tanulmányait, a jogi karon indított nemzetközi igazgatási szakon. – Őszintén bevallom, hogy a „nemzetközi” szó hatására hoztam meg a döntést. Nyelveket beszéltem, ezt a tudást mindenképpen szerettem volna kamatoztatni.
A száraz közgazdaságtan viszont nem vonzott, s jogász sem akartam lenni, így számomra ez volt a „szuperképzés”, azaz a közigazgatásjog, a nemzetközi jog és a gazdaságtan érdekes, egyben számomra ideális egyvelege.
IDŐ ELŐTT AZ AUDIBA VÁGYOTT
Az egyetem első évétől kezdve egyértelmű cél volt számára az Audi Hungaria. Szakmai tapasztalatokat először mégis a SZEngine égisze alatt szerzett, miután belefutott a hallgatói csapat toborzó plakátjába. – Egyből szimpatikus volt számomra, hogy a motorfejlesztő csapat a támogatói között tudhatja az Audi Hungariát. Mivel szponzorációs csapattársat kerestek, amely nem igényelt műszaki szaktudást, jelentkeztem. Bő egy esztendőt töltöttem a csapatnál, ez idő alatt megismertem a Formula Student mozgalmat, valamint az Audi Hungaria Belsőégésű Motorok Tanszékének akkori vezetőjét. Kay Schintzel lehetőséget biztosított számomra, hogy a SZEngine mellett, a tanszéki titkárság működését is támogathassam.
A negyedik tanulmányi félév teljesítése után ismét beadta gyakornoki pályázatát az Audi Hungariához, a személyügyi marketing szakterületben reménykedve. Ott nem kínáltak lehetőséget, a vállalati kommunikációban azonban igen. Ahol később abban is segítették, hogy munkatársként is bekerüljön a győri gyár vérkeringésébe. – Azok után, hogy közel kilenc hónapon át a személyügyi igazgató titkárságán gyakornokként tevékenykedtem, megkaptam életem első állásajánlatát. Az egyik személyügyi vezető mellett 2017 januárjától ellátott személyi és szakmai asszisztencia két és fél éves időtartama sok-sok túlórát, de még több tanulást jelentett, s közben a szervezetet és az azokhoz társuló emberek jó részét is megismerhettem. Az újabb lehetőség aztán a menedzsment referensi csapatához vezetett, mely a munkaügyi folyamatok terén jelentett tapasztalatszerzést. A HR-területről azonban kikacsingattam, s egyéb lehetőségek után kutattam. Ez év áprilisának első napjától a személyügyi szervezeten belül újradefiniált belső kommunikációs és employer branding területen dolgozom. Tartalommenedzsere vagyok a karrier irányultságú social media platformoknak, hozzám tartoznak az online toborzási rendezvényeken való vállalati megjelenések és az egyetemi hallgatókat célzó kommunikációs aktivitások. Utóbbinak része, hogy a szponzorált egyetemi csapatokkal tartom a kapcsolatot. Ám nem csupán ilyen értelemben „ért körbe” a történet, hanem amiatt is, hogy ismét kommunikációval foglalkozhatok.
IDŐNKÉNT VÁLTANI KELL
Balázs meggyőződéssel vallja: bizonyos időközönként váltani kell, hogy a motiváció mindig kellő magaslaton szárnyaljon. – Az Audi Hungaria egyik legnagyobb előnye, hogy horizontálisan is számtalan lehetőséget kínál az érvényesülésre, ráadásul végzettségük alapján nem skatulyázza be a munkatársakat. A megszerzett rutin mellett a folyamatok és a szervezet ismerete, a szakterületek működésének átlátása biztosítja a lehetőséget a váltásra.
Az is érdekes persze, hogy a vállalaton belül milyen rotálási lehetőségek kínálkoznak a munkatársak előtt, de azért amellett se menjünk el néhány szó nélkül, hogy az Audi Hungaria miként próbálja megszólítani a tehetséges fiatalokat. – A toborzási kommunikáción keresztül igyekszünk célzottan megszólítani az aktuálisan nyitott pozíciókra alkalmas potenciális pályázói réteget, viszont ez már egy egészen más világ, a „sült galamb” effektus már az Audi Hungaria esetében sem működik. A nyelveket beszélő fiatalok számára kinyíltak a határok, így aztán már korántsem csak Magyarország viszonylatában kell a munkaerőért versenyeznünk. A koronavírus lehetetlenné tette a rendezvényközpontú toborzásainkat, mi is a social media felületekre kényszerültünk, amely azonban egyre zsúfoltabbá vált, miközben a fiatalok ingerküszöbe egyre magasabb. Nagy kihívást jelent számunkra, hogyan tudunk attraktívak maradni. Ahogy azzal is tisztában kell lennünk, hogy az adott korosztályt milyen platformokon, hogyan szólítsuk meg.
A személyes jövőjéről szólva Balázs elmondta, hogy hallgatóként szívesen visszatérne majd a Széchenyi István Egyetemre, egy angol nyelvű mesterképzés erejéig. – Szerettem itt tanulni, a SZEngine által is képviselt hallgatói csapatok pedig hatalmas lehetőséget kínálnak az elkötelezett fiataloknak.
Szervezetileg ezt emelném ki, személyesen pedig a Marketing és Menedzsment Tanszékről Lőre Vendelt, kinek progresszivitása és fiatalos lendülete inspirált, a tőle kapott bizalomnak köszönhetően a szakdolgozatomat is nála írtam.
A fotózás közben az is kiderül, hogy Balázsnak nyáron volt az esküvője. – Annak idején versenytáncoltam, ez a vonal kellett ahhoz, hogy megismerkedjek a feleségemmel, aki az AForce1 tánctanára. Nagyon szeretem, hogy ő mennyire más. Energiát ad számomra azzal, hogy vállalkozóként a szenvedélyének él, a maga bohém módján – teljes ellentéteként annak a nagyvállalati szabályozott rendszernek, amelyben én dolgozom.
SZÖVEG: BAUDENTISZTL FERENC
FOTÓ: KÖNCZÖL JÁNOS

Takács Balázs a gimnázium 11. osztályában írt először „hivatalosan” az Audi Hungariáról. A Deutsches Sprachdiplom (DSD), azaz a német nyelvi diploma előre kiválasztott témájaként a négykarikás vállalat magyarországi terjeszkedését dolgozta fel, arra keresve a választ, hogy mindez megoldást jelent-e a magyar gazdasági válságra. Ezzel meg is nyerte a legjobb nyelvvizsgáért járó díjat. Az egyetemi szakdolgozatában azt vizsgálta, hogy a magyarok hogyan vásárolnak autót.
Az Audi Hungaria által támogatott hallgatói csapatok minden évben
bemutatják eredményeiket és terveiket a vállalat és a győri egyetem
szakembereiből álló grémium előtt. Az idei szakmai találkozón öt
hallgatói csapat vonultatta fel képviselőit: a Széchenyi István Egyetemről
a SZEngine, az Arrabona Racing Team és a SZEnergy, míg a Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemről a BME Formula Racing
Team és a BME Motorsport. A fiatalok csapatonként egy negyedórás
angol nyelvű prezentációban mutatták be az elért eredményeiket, a
projekt költségvetését és jövőbeli céljaikat. Ezt egy ötperces kérdés-felelet
blokk követett, melyben a hallgatóság elsődlegesen műszaki témákban
várt válaszokat. A találkozó messze túlmutatott a formális kereteken,
hiszen a szakemberek nem rejtették véka alá a konstruktív kritikáikat –
mégiscsak a szponzoráció folytatása forgott kockán.
Az Audi Hungaria számára két szempontból is lényeges ez a fajta
szponzoráció. Egyrészt, mert ezzel a felsőoktatást támogatja: méghozzá
azzal, hogy már a tanulmányaik során olyan egyedi szakmai tudás
megszerzéséhez segíti a hallgatókat, amely a munkaerőpiacon „gyorsan
visszaköszön”. Másrészt azért lényeges, mert a vállalat ezekben a
fiatalokban látja a jövő potenciális munkatársait. A szponzorációban
persze az is szempont, hogy a csapatok tervei összeegyeztethetőek
legyenek az Audi Hungaria irányvonalaival. Ennek megfelelően aligha
meglepő, hogy a találkozón az alternatív hajtások és az autonóm
vezetés témáit is érintették. Ahogy persze a résztvevők azt is örömmel
konstatálták, hogy a magyar hallgatói csapatok már európai színvonalon
teljesítenek.