VEVŐK KÖZPONTI SZEREPBEN

MINDEN (IS) A MARKETING

CÉGÜNKBEN GYAKORTA EMLÍTÉST TESZÜNK A MARKETINGRŐL, HISZEN EZ AZ EGYIK SZAKTERÜLETÜNK. PERSZE NAPJAINKBAN SZINTE MINDENKI NAPONTA TALÁLKOZIK EZZEL A KIFEJEZÉSSEL. A LEGTÖBBEN AZONBAN CSAK NAGYJÁBÓL VANNAK TISZTÁBAN A MARKETING SZÓ JELENTÉSÉVEL, S HOGY PONTOSAN MIT IS TAKAR. EZÉRT IS SZERETNÉM EGY KICSIT KÖRBEJÁRNI A TÉMÁT, NEM TITKOLTAN AZZAL A CÉLLAL, HOGY SEGÍTSEM ÁTLÁTNI EZT AZ ÖSSZETETT ÉS A MAI VILÁGBAN MÁR KOMOLY SPECIFIKUS TUDÁST IGÉNYLŐ TERÜLETET. MINDEZT LAKI ANITA, A MAGAZINUNKAT IS KIADÓ X-MEDITOR KFT. OPERATÍV VEZETŐJE MONDTA, AKIRŐL TUDNI ÉRDEMES, HOGY HOSSZÚ ÉVEKEN KERESZTÜL VOLT MARKETINGVEZETŐJE AZ EGYETEMI CSARNOKOT EGYKORON ÜZEMELTETŐ CÉGNEK, S HOGY EGYETEMÜNKÖN KÉT DIPLOMÁT IS SZERZETT. AZ APÁCZAI-KARON 2004-BEN MŰVELŐDÉSSZERVEZŐKÉNT, MAJD 2016-BAN MESTERKÉPZÉSBEN EMBERI ERŐFORRÁS TANÁCSADÓKÉNT VÉGZETT.

Hirdetés

– Sokak szerint a marketing valójában egyetlen dolgot jelent: reklámozást. Aki így gondolkodik, az tévúton jár?

– Ez a „szűken” értelmezett marketing. Hiszen minden marketing, amit az emberek, ügyfelek a cégünkkel kapcsolatban nap mint nap tapasztalnak. Ebben persze benne vannak a reklámok is. De része a munkatársak kapcsolattartási minősége, hiszen ebből is megítéli az ügyfél a cégedet. 

Nagyon fontos természetesen a szolgáltatásod, vagy a terméked minősége is, hiszen annak hatékonysága, vagy annak megfelelő működése minőségi jelzőt jelent, ami szintén marketing. Ám ne felejtsük megemlíteni az egyik leghatékonyabb marketinget, ami nem más, mint a szájról szájra történő híresztelés, vagyis mindaz, amit az emberek az ismerősöktől hallanak a cégedről. Ezek a tényezők mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az ügyfél téged választ, vagy sem. Ez a marketing lényege. 

A marketing tehát egy olyan körülhatárolható, cég által használható eszközrendszer, amely olyan szemléletmódot eredményez, ahol a vevőink, ügyfeleink vannak a központi szerepben.

– A digitális világ miként hatott a marketingre? Egyáltalán, milyen lehetőségeket rejt ez a szakterület?

– A digitalizáció megjelenésével és térnyerésével a marketingesek pozíciója mind fontosabbá vált, ma már kulcsfontosságú szerepet töltenek be egy márka sikerében. Összetettsége miatt fontos, hogy a cégvezetők tisztában legyenek ennek a területnek a lehetőségeivel és egyben a buktatóival is.

Mivel az eladási mutatóink, a rólunk kialakult imázs múlik rajta, ezért ezt a területet komolyan kell vennünk! A környezetemben kétféle céget látok. Az egyik maga akarja megoldani a marketinget, a másik pedig ügynökség segítségét kéri. Az előbbi akár indokolt is lehet, hiszen nem mindegyik cég rendelkezik olyan nagyságrendekkel, amely ügynökség bevonását indokolná. Azonban szükséges megemlítenem, hogy ezen cégek esetében az általában a „mindenes” szerepét betöltő kollégának mélyebb ismerettel kell rendelkeznie a marketingterületről, hogy azt hatékonyan tudja működtetni.

Akik elsőként alkalmazkodnak a megváltozott környezethez, akik először kezdik használni az új, digitális lehetőségeket, azok fognak kiemelkedő eredményeket elérni.

Ismernie kell az online platformokat, az offline lehetőségeket, azok működését, összefüggéseit, a célközönségét, hogy azok hol és milyen arányban érhetőek el stb. Azon cégek, amelyek ügynökségek segítségét kérik, vélhetően profi kezekbe kerülnek, így céljukat, elvárt bevételeiket arra a szintre tudják emelni, ami a terveikkel megegyezik, vagy fel is tudják azt múlni. Mi ebben is tudunk segíteni. Az általuk megfogalmazott igényt és/vagy célt a megfelelő marketingeszközök segítségével meg is valósítjuk. Mire is gondolok? Vegyünk egy példát! Ügyfelünk részéről felmerül az igény 50 főnyi új munkaerő felvételére, mindezt két hónap alatt. A pontos brief után elkészül a kampányterv. Annak részét képezi a médiaterv, melybe egyrészt bekerülnek a megbízó már meglévő kommunikációs felületei – jellemzően weboldal és közösségi média – mellett olyan, korábban nem, vagy kevésbé alkalmazott marketingeszközök, mint outdoor hirdetések, azaz óriásplakát és citylight, továbbá rádióreklámok, SEM vagy PPC hirdetések. A SEM esetében a Google-keresőben való fizetett megjelenést értjük, mely bizonyos célok elérése érdekében megkerülhetetlen felület, míg a PPC kapcsán a Google Ads és Facebook Ads további hirdetési lehetőségeit, legyen szó képes, vagy videós tartalomról. Persze nem feledkezhetünk meg egyéb felületekről sem, mint a nyomtatott sajtómegjelenések vagy akár a rendezvények.

– Ha egy lehetőséget kellene meghatározni a marketing eszköztárából, akkor mi lenne az, azaz mi az utóbbi években a sláger?

– Tágabb értelemben a közösségi média, szűkebb értelemben az influenszermarketing, amely az utóbbi évek egyik legfelkapottabb marketingeszközévé vált. Az influenszerek olyan személyek, akik jelentős méretű követőbázissal rendelkeznek a közösségi médiában, elsősorban az Instagramon. Manapság a fiatalabb korosztály a használója leginkább ezeknek a felületeknek, s mind inkább márkaközpontúbbak. Ők azok, akikre a legnagyobb hatást gyakorolják – és ők azok, akik adnak is a véleményükre. Érdeklődve figyelik az influenszer tevékenységeit és adnak is a véleményére. Ezt kihasználva is lehet a termékünket, vagy szolgáltatásunkat – ezeken a befolyásos személyeken keresztül – eljuttatni a potenciális ügyfeleinknek. Amikor egy termékről, vagy szolgáltatásról egy influenszertől érkezik hír, az a követők számára sokszor hitelesebbnek és megbízhatóbbnak hat, mintha a márka saját magát fényezné, azonban ehhez elengedhetetlen az a hiteles személy, akinek van bármilyen kapcsolódási pontja a reklámozandó termékhez/ szolgáltatáshoz.

Visszakanyarodnék azonban a felhozott példánkhoz és a már említett kampánytervhez, amely a megbízónk specifikációi alapján, a leghatékonyabb elemeket és azok egymáshoz viszonyított legmegfelelőbb arányát feltételezi. Tartalmazza kronológiailag a lépéseket, a célközönség-elemzéstől kezdve a média- és kommunikációs tervet, s persze a teljes költségvetést. A terv megvalósításához jó néhány kompetencia szükséges: kreatív koncepció elkészítése, grafikai tervezés és kreatív szövegírás, filmforgatás, médiavásárlás, hirdetések létrehozása és kezelése, statisztikai adatok elemzése, riportok készítése, és még sorolhatnám. A legfontosabb mutató a kampány végén pedig az, hogy az újonnan felvett 50 fő valóban realizálódott a cégnél. Itt azonban nem áll meg a marketingtevékenység. Ennek folyamatosnak kell lennie. A céget ismernie kell a nagyközönségnek. Erős imázst kell kiépíteni, ami hozzásegít ahhoz, hogy – a fenti példánál maradva – ha éppen plusz munkaerőre van szükségünk, akkor ne a nulláról induljunk, s ne azzal kezdjük, hogy ismét be kelljen mutatnunk azt a céget, amely a munkaerőt keresi. 

– Kikerülhetetlen téma a pandémia, az milyen hatást gyakorolt a marketingtevékenységre?

– Pár mondat erejéig térnék ki erre a témára, mert aligha fogok újdonságot mondani azzal, hogy a koronavírus-járvány szinte az élet minden területén változásokat, új szokásokat teremtett. A marketing területén is átrendezte a világot. Rendkívül megnőtt az online jelenlét iránti igény, amely tetten érhető az egyszerű bemutatkozó weboldalak és webshopok létrehozásában, a már meglévők megújításában, és persze a közösségi médiában való aktív szerepvállalásban. Ez azonban külön cikket is megérdemelne, ezért csak annyit mondok, hogy akik elsőként alkalmazkodnak a megváltozott környezethez, akik először kezdik használni az új, digitális lehetőségeket, azok fognak kiemelkedő eredményeket elérni. 


SZÖVEG: BAUDENTISZTL FERENC

FOTÓ: NÉMETH NORBERT