KÖRKÉP AZ APÁCZAI-KARRÓL

APÁCZAI 400

A Széchenyi Alumni Magazin megkereste az Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar vezetését – és a szakmai munkáról, a generációk sokszínű együttműködéséről, a tervekről, a belső és külső kapcsolatok erősítéséről tett fel kérdéseket.

Hirdetés

SZAKMAI ÖRÖKSÉG, INNOVATÍV SZEMLÉLETTEL


– Az Apáczai Csere János kar 2016-ban csatlakozott a Széchenyi István Egyetemhez – kezdte az aktualitások, a tervek bemutatását dr. Pongrácz Attila dékán, tanszékvezető egyetemi docens. – Az elmúlt közel egy évtized során a kar sikeresen integrálódott a 9 karúvá vált egyetem tudományos és oktatási szakmai közösségéhez. Ezt jól mutatják a karok közötti együttműködések, közös publikációk, kutatási és oktatási projektek. A kar őrzi az 1778-ban indult győri tanítóképzés szellemi és szakmai örökségét, miközben innovatív szemlélettel nyitott az új tudományterületek művelésére is. 2019-ben a közösségszervezés BA, 2023-ban a gyermekkultúra MA és a szakoktató BA, 2024- ben a szociológia BA angol nyelvű szakunk indult. 2025 őszén pedig az angol nyelvű emberi erőforrás tanácsadó MA és a gondoskodáspolitika MA képzésünket indítjuk.


Gazdag a 2019 után kínált szakirányú továbbképzések sora is: Afrika-tanulmányok (magyar és angol nyelven) 2021-től, coaching szemléletű vezetés 2020-tól, digitális kompetencia-fejlesztő 2022-től, élménypedagógia és STEAM oktatás 2022-től, gyógypedagógus szakvizsga 2020-tól, humán- és csoportfejlesztő tréner 2020-tól, iskolai szociális munka 2020-tól, sport mentál- és csapatépítő tréner 2022-től, vállalati kommunikációs szakember 2021-től, katolikus oktatás és nevelés területen pedagógus szakvizsga 2022-től.

– Innovációs tevékenységünk egyik jól látható területe a BA és MA szakfejlesztéseken túl a szakirányú továbbképzési szakok alapítása és indítása. Ezen túlmenően az egyetemen elsőként indítottunk sikerrel mikrotanúsítványt nyújtó képzéseket. Ilyen a digitális tér veszélyei nevű, a szervezeti kiválóságmérési szaktanácsadó részismereti képzés, a diaszpóra pedagógusai számára tartott mesterkurzus.

A karra felvett hallgatók létszáma az elmúlt években emelkedést mutat. A 2023–24. tanévben a beiskolázási létszám 155 százalékkal meghaladta a 2022–23. évit – magyar és nem magyar állampolgárok esetén is. A felvételi eljárásokban kimagasló a kar pályaorientációs tevékenysége, a középiskolák látogatása, a kari oktatók részvétele az Educatio Szakkiállításon és a Nyílt napokon is. Az Apáczai-kar hallgatói létszáma idén eléri a 2000 főt, köztük egyre több a nemzetközi hallgató. A kar a tíz legnépszerűbb nem budapesti egyetemi kar között szerepel a 2024. évi rendes, nyári felvételi eljárásban, a nappali és a levelező tagozatos, alap- és osztatlan képzési szintű, állami ösztöndíjas elsőhelyes jelentkezők számait összesítve.

– Folyamatosan erősítjük a doktori képzésben való részvételünket is. Ezt jól mutatja, hogy az Egyetem Regionális-tudományi, valamint a Gazdálkodás- és Szervezéstudományi programján összesen 26 oktató kollégánk vállal témavezetést. Tehetséggondozási tevékenységünk során megtöbbszöröztük az elmúlt öt évben a Tudományos és Művészeti Diákköri Konferenciára jelentkezők számát. A karhoz két szakkollégium is kötődik: a Barsi Ernő és a Művészeti Szakkollégium.

Kiemelkedően értékes művészeti munka valósul meg az egész egyetemre kiterjedő, de alapvetően a karon működő SZE SosemArt Egyetemi Színjátszó Társulat keretében. A kör a 2019. évi alapítása óta 18 művet mutatott be. Erősítettük a kar K+F tevékenységét is, aminek jó példája a RESZETT projekt. A 2022-ben indított programban a körforgásos gazdálkodás és a robotika területeit összekapcsolva a H-Didakt Kft. által hazánkban képviselt, a karon is oktatott és elérhető LEGO® Education oktatási rendszer módszertanára épülő tananyagot fejlesztettek ki a kollégák a Büchl Kft.-vel együttműködve a fenntarthatóságra nevelés terén.

A generációk együttműködése többek között a kari kutatócsoportok munkájában is megvalósul, ahol a BA és az MA, valamint a PhD hallgatói státuszúaktól az egyetemi professzorokig vannak tagok. A karon jelenleg öt kutatócsoport működik: 1. Fenntarthatóságra nevelés, szemléletformálás 2. Munkaszociológia 3. Pedagógusok szakmai személyisége – tanulói kompetenciák – együttnevelés 4. Régió – Munkaerőpiac – Kultúrák 5. Kultúra- érték- és művelődéskutatási műhely.

– Történelmi jelentőségű volt az Apáczai-kar épületének az energetikai felújítása 2023 végén. A felújítás négy hónapja alatt végig biztosítottuk a jelenléti és az online oktatást. 352 nyílászáró és 327 radiátor csere, 2 új kazán beépítése történt meg, 2285 négyzetméternyi hőszigetelő vakolat készült a Liszt Ferenc utcai és a Kiss János utcai védett homlokzaton. További 2883 négyzetméteren 15 cm vastag táblás, dűbelezett, ragasztott hőszigetelő réteget helyeztek el az épületen.

Évente 40–50 kulturális rendezvény – kiállítások, könyvbemutatók, színházi előadások, koncertek, tudomány népszerűsítő és közéleti témájú előadások – helyszíne a kar. Ezzel is erősítik az egyetem és a kar társadalmi felelősségvállalását.

– Karunk arany, gyémánt, vas, rubin, gránit és zafír emlékdiplomákat adományoz azoknak, akik tanítói oklevelüket 50, 60, 65, 70, 75 vagy 80 éve szerezték, s 30 éven át pedagógusként dolgoztak. Az egyetem történetében első alkalommal zafírdiploma átadása az Apáczai-karon történt, tavaly augusztusban.

2022-től kezdődően egynapos workshopot is szervez a kar. Ezeknek a workshop- és csapatépítő programoknak a célja áttekinteni és fejleszteni a kari és az egyetemi indikátorcélok minél hatékonyabb elérését.

– Értékek és kihívások nevű kurzust indítottunk, együttműködve a Győri Egyházmegyével, amely során a kereszténységgel, a családdal, a hivatással, a tradicionális értékekkel kapcsolatos mérvadó gondolatokat hallhatnak a tantárgy hallgatói. A Széchenyi István Egyetem családbarát törekvéseihez igazodva, az Apáczai-karon nyári táborokat szervezünk a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete intézményi alapszervezete együttműködésével. Évente 50–60 gyermek részére, kétszer egyhetes turnusokat szervezünk és tartunk.

Az elmúlt években számos kitüntetést vehettek át a kar oktatói és munkatársai, amelyek hűen tükrözik a megtett erőfeszítéseket és az elért szakmai eredményeket.

– A közeli jövőre vonatkozó tervünk Galéria alapítása a jelenlegi Cziráki Kiállító Térben. Az új tér akkreditált művészeti kiállítóhely lesz, s együttműködünk a Magyar Művészeti Akadémiával. Szakindítási terveink széleskörűek: gyógypedagógia MA, pszichológia BA magyar és angol nyelven, természettudomány-környezettan osztatlan tanári szak, óvópedagógus BA, gyógypedagógia BA szakon harmadik szakirány (pszichopedagógia) akkreditálása és beindítása, nemzetközi tanulmányok angol nyelvű BA szak távoktatásos formában. A nemzetközi tanulmányok angol nyelvű BA szak esetében double degree kidolgozását végezzük az USA-beli Robert Morris University-vel. Az emberi erőforrás tanácsadó MA szakot duális képzési formában is tervezzük, s az Audi Hungaria Zrt. és a Schaeffler Savaria Kft. támogatásával valósítjuk meg. Új szakkollégiumok indítása is szerepel a tervünkben. A családi életre nevelés (CSÉN) képzést külső szakmai partnerekkel, köztük a Brenner János Hittudományi Főiskolával együttműködve tervezzük indítani. A PhD fokozatszerzésekkel és a habilitációs folyamatok támogatásával erősítjük az oktatási és a kutatási potenciálunkat, a nemzetköziesítési törekvéseket. Az elmúlt két évben jelentősen növekedett a habilitált oktatóink száma – összegezte a jelen folyamatait, eredményeit, a jövőkép legfontosabb elemeit dr. Pongrácz Attila dékán.


A VILÁG MAGYARSÁGÁNAK ÉRTÉKGYARAPÍTÁSA


A diaszpóra, a világ magyarsága szellemi értékgyarapodásáról Kövecsesné dr. habil. Gősi Viktória egyetemi docenst, a Tanár- és Pedagógusképzési Központ főigazgatóját kérdeztük.


– A több évtizedes hagyományokra építve, a Nemzetpolitikai Államtitkárság támogatásával két féléves, gyakorlatorientált szakirányú továbbképzést dolgoztunk ki a diaszpóra hétvégi magyar iskoláiban tanító önkéntes segítők, pedagógusok számára. Ennek célja, hogy a digitális kor kihívásait figyelembe véve pedagógiai, módszertani, pszichológiai, tudományos és kulturális ismeretekkel, gyakorlati tapasztalatokkal segítsük a magyar nyelv és kultúra tanítását. 2021 óta 74 hétvégi magyar iskolában tanító kolléga szerezte meg diplomáját a Diaszpórában magyar nyelvet és kultúrát tanító szakember szakirányú továbbképzési szakon, 24 fő pedig egy erre épülő mikrotanúsítványt adó módszertani mesterkurzuson is bővítette ismereteit, gyakorlati tapasztalatait. A projektet folyamatosan fejlesztjük elkötelezett kollégáimmal, melynek eredményeként a „Jó gyakorlat gyűjtemények” mellett tavaly elindítottuk a Diaszpóra-Kultúra-Nevelés online folyóiratunkat, továbbá a Diaszpóra Podcast sorozatot. Az Apáczai Tudományos Konferencia online diaszpóra szekciója is évről-évre nagyobb érdeklődésre tesz szert. Munkánk eredményeként több alkalommal kaptunk meghívást az Angliában megrendezett Hétvégi Magyar Iskolai Konferenciára. Az országban elsőként, egyedülálló mikrotanúsítványt adó képzést dolgozunk ki, melyet az angliai őszi konferenciára viszünk el kollégáimmal.


A GYŐRI TANÍTÓKÉPZÉS ÉRTÉKEI


A tanító szak jelenéről, az újdonságokról dr. Benyák Anikó egyetemi docenst, oktatási dékánhelyettest kérdeztük.


– Tanító szakunk nagy múltú hagyományait megőrizve folyamatosan törekszünk a megújulásra, a pedagógiai, módszertani gyakorlat folyamatos fejlesztésére. A munkaerőpiaci kihívásokat szem előtt tartva válaszolunk korunk kihívásaira. Hallgatóink a képzés során 12 műveltségi, tanulási terület közül választhatnak. Képzésünk erőssége, hogy oktató kollégáink nagy része tanító végzettséggel, pedagógiai gyakorlattal oktatja az elméleti tárgyakat is. Ha a győri képzés értékeit szeretnénk kiemelni, akkor mindenképpen fontos megjegyeznünk az 1996-ban indult Erdőpedagógia programunkat, amely fenntarthatóság pedagógiai tanulmányokban ad projektalapú, gyakorlatorientált felkészítést az ökoiskolai, erdőpedagógiai, iskolakerti tevékenységekhez. Képzésünk során kiemelt szerepet szánunk a tanító szakos hallgatók személyiségének fejlesztésére, hiszen a tanítás során a pedagógus legfontosabb eszköze a saját személyisége. Ebben a folyamatban drámapedagógiai és meseterápiás módszerekkel is dolgoznak kollégáink. A művészetterápiának, a művészeti nevelésnek is fontos szerepet szánunk a hivatásra való felkészítés során. LEGO élménypedagógiai termünk számos lehetőséget kínál a modern, digitális kompetenciákat és együttműködési készségeket is fejlesztő foglalkozások és módszertani felkészítés megtartására. Hallgatóink a kötelező tanterven kívül az Apáczai Módszertani Délutánokon, a Tanítók napi rendezvényeinken, gyakorlatorientált műhelymunkákon találkozhatnak a gyakorló pedagógusokkal is – és készülhetnek a hivatásra leendő kollégáikkal együttműködve.


NEMZETKÖZIESÍTÉS – GENERÁCIÓKON ÁT


– A kar 2025-ben az évek óta nagy népszerűségnek örvendő és folyamatosan növekvő hallgatói létszámmal rendelkező nemzetközi tanulmányok BA magyar és angol nyelven induló szak tantervét a piaci igényeknek és a projektalapú oktatási irányvonalnak megfelelően átdolgozta és megújította – értékelte a kari helyzetképet dr. Szőke Júlia tudományos és nemzetközi kapcsolatokért felelős dékánhelyettes, tanszékvezető, egyetemi docens.


Az új tantervet mind nappali, mind levelező tagozaton idén szeptemberben indítja a kar. Ezen túlmenően, a nemzetköziesítési törekvések jegyében az angol nyelvű szakot távoktatási képzés formájában is kidolgozták. Ennek indítása szintén idén szeptemberben történik. 

– A generációk együttműködése különösen szép példáját adja a nemzetközi tanulmányok szakon végzett kollégák közös munkája. Az elmúlt években négy fiatal oktató csatlakozott ahhoz a két tapasztaltabb kollégához, akik korábban szintén ezen a szakon vagy annak elődjén végeztek, s már oktatói voltak az új kollégáinknak. A tanszék jelenlegi vezetője is a nemzetközi tanulmányok szak elődjének alumnája. Ablonczyné dr. Mihályka Lívia szakfelelős professzor asszony, valamennyiük egykori oktatójának több évtizedes tudása és mentorálása hidat képez a nemzedékek között. A következő évek kiemelt célja a nemzetközi tanulmányok szak belső és külső kapcsolatainak tudatos erősítése. Folyamatban van egy double degree képzés kidolgozása egy amerikai partnerintézménnyel, miközben továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a tanszéki közösség belső összetartása mellett a más tanszékekkel és karokkal ápolt kapcsolatok fenntartására, a hazai és nemzetközi szakmai hálózatok bővítésére, közös projektek megvalósítására.


A PEDAGÓGIA VÉGIG KÍSÉRI AZ ÉLETÜKET


Petzné dr. Tóth Szilvia általános és társadalmi kapcsolatokért felelős dékánhelyettes, tanszékvezető, egyetemi docenst a STEM/STEAM területtel kapcsolatos eddigi eredményeinkről és a tervezett fejlesztésekről kérdeztük. 


– Az Apáczai-kar a pedagógiai területeken kapcsolódik az egyetem STEAM (természettudományos, technológiai, mérnöki, művészeti, matematikai) jellegű képzéseihez. A 2024-ben megnyert, NTP-STEM23 pályaorientációs és tehetséggondozós pályázatot sikerrel vittük végig. Ebben főleg a lány diákokat igyekeztünk a STEAM területek felé irányítani. Ezt a munkát azóta is folytatjuk, keressük az új pályázati lehetőségeket. A 2022-ben indított RESZETT programban a körforgásos gazdálkodás és a robotika területeit összekapcsolva a H-Didakt Kft. által hazánkban képviselt, a karon is oktatott és elérhető LEGO® Education oktatási rendszer módszertanára épülő tananyagot fejlesztettünk ki a Büchl Kft.-vel együttműködve, a fenntarthatóságra nevelés terén. 2025-ben és terveink szerint utána is folytatódik a programunk, melyben a 9–12 éves korosztály ismereteit bővítjük a fenntarthatóság és a körforgásos gazdálkodás témájában, LEGO eszközök segítségével. Ezt a projektet a Büchl Hungária Kft. támogatja, a projekt is az ő tulajdonukban van. A Szakoktató BA szakunk hiánypótló a környező szakképzési centrumok oktatóbázisaiban. Az itt végzett műszaki és agrár specializációjú középiskolás diákok továbbtanulhatnak az egyetem mérnöktanár képzésében. Jelenleg a természettudomány-környezettan tanári szak kialakítása van folyamatban, melyet a tervek szerint a 2026-os tanévben indítjuk.

Az Apáczai-kar életében a generációk együttélése, együttműködése a kezdetek óta jelen van. – A pedagógia végig kíséri az életünket. A nappali tagozaton a frissen érettségizett és a levelező tagozat idősebb generációi mellett a karon megtalálhatók azok a foglalkozások, képzések, amelyek a kisebb korosztály számára élményt, tanulási lehetőséget kínálnak.

Külső kapcsolatokat erősítve a LEGO Élménypedagógiai terem folyamatosan fogad iskolás csoportokat, akik a robotika, a programozás mikrotanúsítványos képzések keretében ismerkedhetnek az algoritmikus gondolkodással, programozással. Felkészültségük alapján sok alkalommal szép helyezéseket érnek el a WRO és FLL programozói versenyeken.

– Emellett az óvodás, kisiskolás korosztályt is gyakran halljuk zsibongani az épületben, amikor a padlórobot foglalkozásokra, vagy épp a LEGO matematika foglalkozásokra érkeznek hozzánk. Hallgatóinkat is szívesen visszük ki a foglalkozásokra magunkkal, vagy vonjuk be a projektjeinkbe, hogy minél hamarabb tapasztalatokat szerezhessenek a későbbi hivatásukban. Tavasszal nagy sikerrel népszerűsítettük az első- és másodéves tanító szakos hallgatókkal a matematikát a „Matek az utcán” program keretén belül a fiatalabb és idősebb generációnak.

A pályázatok is jó példák arra, hogy a kar az egyetemen belül a társkarokkal, a Felnőttképzési és Kompetenciafejlesztési Központtal, a közoktatási intézményekkel kiválóan együtt tud működni. Emellett jó kapcsolatot ápolunk a Tankerületi Központtal, az Oktatási Hivatallal, a Szakképzési Centrummal is. Fontos a jó kapcsolat az ipari partnerekkel, hiszen a projektekhez való megkereséskor is bíznak az Apáczai-kar kollégáinak munkájában. Amit mi sem bizonyít jobban, minthogy idén is már több új együttműködési szerződés köttetett. Az ALEX Fémbútor Kft. a STEAM területek lehetőségeinek a különböző oktatási környezetben kutatására kérte fel karunkat. A kft. a bizalmát megelőlegezve egy STEAM terem kialakításában működött közre a karunkon. A nagymúltú Apáczai Iskolakert fejlesztése idén is folytatódik. Egy meteorológiai mérőállomás kialakítására felvettük a kapcsolatot a Magyar Meteorológiai Szolgálattal, amellyel szintén a STEAM területeket tudjuk majd erősíteni. Egy kültéri oktatóterem kialakítását is tervezzük az elkövetkező években az ALEX Fémbútor Kft. támogatásával. 


SZÖVEG: SZÉCHENYI ALUMNI MAGAZIN
FOTÓ: KÖNCZÖL JÁNOS