CÉGFEJLŐDÉS ÉS SZAKMAI TUDÁSSZERZÉS

KEZDŐ MÉRNÖK SZÁMÁRA IS IDEÁLIS A RÁBA

Alábbi cikkünk szereplője két fiatal, aki a Széchenyi István Egyetemen szerzett tudással munkahelyként a Rába cégcsoportot, az iparág egyik legnagyobb magyar vállalatát választotta. Mindketten járműmérnöki szakon szerezték diplomájukat – egyikük gimnáziumi, a másikuk szakközépiskolai előélettel. Szanyi-Nagy Dávid a Fejér vármegyei Dégről érkezett Győrbe, míg Kovács Zsolt Keszthelyről választotta lakhelyéül a Kisalföld fővárosát. A beszélgetés során először mindegyiküktől egy-egy rövid bemutatkozást kértünk, amely után magazinunk természetesen a részletekre is kíváncsi volt.

Hirdetés

EGYETEM MELLETTI PLUSZMUNKA


E gyértelműen a kampusz hangulata miatt választottam a Széchenyi István Egyetemet, később a képzés színvonala miatt sem kellett csalódnom. A Practing Alapítvány keretében belekóstolhattam abba, hogy milyen egy kisebb, családi cégnél dolgozni, s hogy milyen egy multinál. Az ott szerzett tapasztalatok birtokában arra jutottam, hogy nekem a kettő közti cégméret lenne az ideális. S mivel diploma után a számomra fontos forgácsolás és tervezés terén kerestem álláslehetőséget, ideális választásnak tűnt a Rába, amely mindkettőt egyben kínálta. Forgácsoló technológusként 2021 szeptemberében kerültem a vállalathoz, ahol jelenleg a fogazattal rendelkező alkatrészek támogatásáért felelek. Egyelőre itt képzelem el a jövőmet is, mivel magam is látom a cégfejlődést, valamint a szakmai tudásszerzés széleskörű lehetőségét, amely egy kezdő mérnök számára ideális.

Kérésünkre néhány mondatban így foglalta össze Szanyi-Nagy Dávid az eddigi életútját, amelynek kiindulópontját a mezőgazdaságban műszaki feladatokkal foglalkozó édesapja „ezermestersége” jelentette. – Sokat segítettem neki a szerelésben, de egyedül is rengeteget bütyköltem. Szétszedtem és összeraktam járműveket a magam kedvtelésére, így tettem többek között a Simson motorommal is. Nem is volt kérdés a műszaki irányultság, ezért választottam a jó hírű veszprémi Ipari Szakközépiskola és Gimnáziumot, ahol gépgyártás-technológiai technikusi szakmát szereztem, majd utána a CNC gépkezelői végzettséget  a Jendrassik – Venesz Középiskola és Szakiskolában szereztem meg. A győri egyetem elrendezése, a nyílt napon látottak és hallottak összessége, meg a már ott tanuló hallgatók véleménye alapján egyértelművé vált számomra a széchenyis irányultság.

S mivel diploma után a számomra fontos forgácsolás és tervezés terén kerestem álláslehetőséget, ideális választásnak tűnt a Rába, amely mindkettőt egyben kínálta. Forgácsoló technológusként 2021 szeptemberében kerültem a vállalathoz, ahol jelenleg a fogazattal rendelkező alkatrészek támogatásáért felelek. Egyelőre itt képzelem el a jövőmet is, mivel magam is látom a cégfejlődést, valamint a szakmai tudásszerzés széleskörű lehetőségét, amely egy kezdő mérnök számára ideális

Járműmérnöki tanulmányait 2016 őszén kezdte, a diplomáját 2021 januárjában kapta kézhez. Számára ugyanis nagyon fontos volt, hogy az egyetemi évek alatt is dolgozzon, elsősorban a szakmai tudásszerzés és a cégek megismerése érdekében. Persze, a megkeresett pénz sem jött rosszul az egyetemi léthez elengedhetetlen kikapcsolódás finanszírozásához. – A Practing Alapítvány keretein belül kerültem először 2017-ben a Jankovits Engineering Kft.-hez, ahol a következő évben is lehetőséget kaptam. Sikerrel pályáztam gyakornoki helyre az Audi Hungariához is, ahol 2019. június 13. és 2021. március 31. között tevékenykedhettem, méghozzá a Kísérleti Motorgyártó Központban. A dátumokra azért emlékszem ennyire pontosan, mert nagy örömöt okozott számomra, hogy a tervem valóra vált, s bekerültem a „sokak vágyát” jelentő céghez. S bár nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam a tevékenységemről, s gyakorlatilag teljes értékű munkatársként tekintettek rám, közbejött a koronavírus-járvány, így nem volt lehetőség a további foglalkoztatásomra. A diplomamunkámat is audis témában írtam: a PPE-motorok (Premium Platform Electric /PPE – prémium elektromos platform) tömítettség-vizsgálatához én terveztem a tömítőkészüléket, melyet az Audi nem csak Győrben, de az anyavállalatnál is használ. Jó volt és hasznos a négykarikás cégnél töltött 21 hónap, de nagyon jól érzem magam a Rábánál is, ahol most kezdem majd a 21. hónapomat. A forgácsolótechnikusi szakma összetett és változatos feladat, ahol folyamatos az optimalizálás, éppen ezért különösen szép kihívás. Ráadásul, belelátok a gépbeszerzésbe, a szerszámozásba, s annak költségeibe. Ennek köszönthetően pedig „világot is láthatok”, mivel a legújabb fejlesztések megismerése érdekében kiállításokra járunk, kapcsolatokat építünk és ápolunk, gépbemutatókon veszünk részt. Mindent összefoglalva, mindennel is foglalkoznom kell, így a műveletutasítás készítése és persze maga a gyártás folyamat sem lehet ismeretlen.


Mivel nagyon jó szakközépiskolából érkezett, Dávid számára a szakmai tárgyak az egyetemen sem voltak ismeretlenek, sőt… – Mivel több évünk volt arra, hogy megtanuljuk például a műszaki ábrázolást, az anyagismeretet, a megmunkálási technológiák sajtosságait, ezekből olyan tudásbázist sikerült kialakítanom, amellyel könnyen vettem az egyetemi szakmai akadályokat. Aki gimnáziumból érkezett, annak persze a matematika lehetett könnyebb. Ami aztán a későbbi, rábás kihívásokat illeti, abban az egyetemi tanulmányokon túl különösen sokat segített a hallgatói önkormányzatos múltam. Az egyetemi éveim kezdetén beléptem a járműmérnök szakbizottságba, ahol két évvel később két éven át szakfelelős voltam. Egy 20 fős társaságot kellett koordinálnom, közösen programokat szerveznem, a hallgatói érdekképviselettel foglalkoznom, tanulmányi dolgokban állást foglalnom. Megtanultam, hogyan kell csapatban dolgozni, hogyan kell egy problémát feltérképezni, s annak megoldásában kinek a segítségét hogyan kérni, miként kell prezentálni több száz fős hallgatóság előtt. A HÖK-tapasztalatokat a mai napig tudom használni. Nagy örömömre, ennek kapcsán az egyetemmel a mai napig megvan a kapcsolat, hiszen rendszeresen vis - szahívnak hallgatói programokra. Tervezem, hogy tanulmányi téren is ismét kapcsolódok a Széchenyi-egyetemhez: szeretnék levelezőn gépészmérnök gyártásfejlesztő szakirányban is diplomát szerezni.

Megfogott a vállalat mérete és az a tény, hogy sokrétű feladatokat bíztak rám. Ezért is ajánlom a Rábát minden gyakornoki helyet keresőnek és pályakezdőnek, mert itt családias légkörben olyan felelősségteljes feladatokat kaphat, amelyből rengeteget lehet tanulni. Gyakornokként engem is fokozatosan felépítettek, s talán többet is kihoztak belőlem, mint amit eleinte gondoltam. Persze, hogy így alakuljon, ahhoz kellett az erre való fogékonyságom és igényem.

TUDATOS GYAKORNOKI BETANÍTÁS


– Keszthelyről azért jöttem Győrbe, mert olyan városban szerettem volna tanulni, ahol működnek járműgyártással foglalkozó cégek. A Rábáról az egyetemen többször is hallottam, ám elsősorban akkor keltette fel az érdeklődésemet, amikor az egyik szakembere külső óraadóként tartott előadást. Az ötödik félév lezárása után pályáztam is gyakornoki helyre a vállalathoz, amely a Practing gyakorlatorientált mérnökképzés keretében heti három napos gyakornoki helyet biztosított a futómű-fejlesztésen. Úgy érzem, hogy a legjobb helyre kerültem, annyira tudatosan történt a betanításom. Tavaly nyáron jeleztem is a részlegvezetőnek, hogy szívesen jönnék akár a hét minden napján. A cég erre is fogékony volt, így részmunkaidőben plusz két napot is biztosították részemre. Ez már csak azért is fontos volt, mert így nagyobb jogosultságot és ezzel egyre komolyabb feladatokat kaphattam, így például végeselem-szimulációval is foglalkoztam. Tervezem, hogy ősztől a munka mellett, levelezősként másoddiplomás képzésbe is belekezdenék a győri egyetemen, vagy a járműüzemeltetés és diagnosztika szakirány folytatásaként, vagy a műszaki menedzser mesterképzés keretein belül. Mondanom sem kell, hogy a Rába ebben is partnernek mutatkozik…

Az egyetemünkön ez év januárjában végzett Kovács Zsolt vázolta ezekkel a szavakkal a Rábához kerülésének és fejlődésének történetét. A részletesebb beszámolójából aztán az is kiderült: esély mutatkozott arra, hogy nagyapja asztalos mesterségét viszi majd tovább, melynek alapjait Sopronban sajátította volna el. A szakképző iskola helyett azonban – szülői ráhatásra is – mégis a helyi Vajda János Gimnáziumot választotta, az egyetemi továbbtanulás nem titkolt szándékával. – Dávid a szakirányú képzés előnyeivel tudott élni a széchenyin, nekem viszont többek között matematikából volt komoly helyzeti előnyöm, ám a szakmai tárgyakból nem volt egyszerű felvennem a ritmust. Pedig az autók szeretete mindig is adott volt. Nagybátyámnak köszönhetően hét éves korom óta rajongok a Formula–1-ért, később rally szimulátoroztam is. A modern kor vívmánya mellett érdekel a múlt is, így aztán szívesen vettem részt old timer találkozókon. A benzingőz illata megcsapott, az ilyen irányú cikkeket is szívesen olvastam, ahogy a podcastokat is követtem. Ezek kapcsán ismertem meg Hanula Barnát, a Széchenyi István Egyetem Járműmérnöki Kar volt dékánját, az ő személye és szakmaisága is egyértelműen Győrbe vonzott. Minden tökéletesen indult, aztán jött a járvány…


Ez nem csupán az egyetemi létet határozta meg alapjaiban, de a szakmai tapasztalatok megszerzését is késleltette. – 2022 januárjában, az ötödik félév végén a Practing keretében pályáztam a Rába egyik gyakornoki pozíciójára. A Fejlesztési Intézetben kezdhettem is volna hamarosan, focizás közben szerzett térdszalagszakadás miatt azonban itt is volt egy hónapos csúszás. Megfogott a vállalat mérete és az a tény, hogy sokrétű feladatokat bíztak rám. Ezért is ajánlom a Rábát minden gyakornoki helyet keresőnek és pályakezdőnek, mert itt családias légkörben olyan felelősségteljes feladatokat kaphat, amelyből rengeteget lehet tanulni. Gyakornokként engem is fokozatosan felépítettek, s talán többet is kihoztak belőlem, mint amit eleinte gondoltam. Persze, hogy így alakuljon, ahhoz kellett az erre való fogékonyságom és igényem. A diplomamunkámat egyébként egy autóbusz-főhajtómű csapágyazásának áttervezéséről írtam. Most fejlesztőmérnökként dolgozom, feladatom kisebb alkatrészek tervezése, a változások dokumentálása, valamint az alkatrész-katalógus kezelése és fejlesztése. Ősztől pedig feladatom lehet levelezőn a továbbtanulás is, de még nem döntöttem a járműmérnök és a műszaki menedzser mesterképzés között.


Az egyetemünket fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriuma az április 6-i ülésén egyhangúlag Hetzmann Bélát, a Rába Járműipari Holding Nyrt. elnök-vezérigazgatóját választotta meg új tagjának – ezzel még szorosabbá vált a kapcsolat a vállalat és egyetemünk között.


SZÖVEG: BAUDENTISZTL FERENC
FOTÓ: KÖNCZÖL JÁNOS, NÉMETH NORBERT