Húsz év a jövő autóiért
Perpetuum mobile, vagyis örökmozgó – ez jut eszünkbe dr. Pup Dánielről. A Széchenyi István Egyetem Védelmi Innovációs és Kritikus Infrastruktúrák Tanszékének docense, a Járműipari Kutatóközpont szakmai koordinátora és a Jedlik Ányos Gépész- és Villamosmérnöki Szakkollégium programigazgatója kicsit több mint két évtizede kötődik a győri intézményhez. Azóta folyamatosan gondolkodik, szervez és megvalósít. Ha ő nincs, lehet, hogy ma nem beszélhetnénk, vagy legalábbis nem ilyen formában a sikeres hallgatói versenycsapatról, az éppen húszéves SZEnergy Teamről. Arra vállalkoztunk, hogy áttekintjük a mögötte lévő időszakot, s közben bemutatjuk a csapat 20 évének eredményes munkáját.
Két robogó = Egy tricikli
– 2004-ben lettem elsőéves hallgató, 2005-ben pedig már mondtam a szüleimnek, hogy bár még nem tudom pontosan mit fogok csinálni, de én itt fogok dolgozni az egyetemen – jelzi Pup Dániel, hogy már a kezdetekkor világossá tette, hogy amit megígér, az úgy is lesz. Talán ennek a tulajdonságának is köszönhető, hogy az elmúlt két évtizedben számos ötletét sikerült megvalósítania az intézményben. Meg persze annak az ambíciónak, ami miatt másodévesként néhány társával együtt megkeresték egyik oktatójukat, dr. Varga Zoltánt, akiről hallották, hogy az elektromos járművek szerelmese és a laborban elektromos robogókkal végez méréseket. A közös munkának hamar tétje is lett, hiszen éppen akkor hirdették meg először a Széchenyi Futam – Alternatív Hajtású Járművek Versenyét. A fiúk tehát 2005 őszén csapattá szerveződtek, s 2006 tavaszán már rajthoz is álltak egy kis háromkerekű, villamos hajtású járművel, ami tulajdonképpen két elektromos robogó összeépítése volt. A versenyautóként funkcionáló tricikli harmadik lett a futamon, ami lendületbe hozta a srácokat.
A világ tetején
Ebben az időben kezdett Varga tanár úr mellett dolgozni egy fiatal oktató, Szauter Ferenc, aki szintén mentora, majd oktatói vezetője lett a kis csapatnak. Mára ő a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának vezetője és barátságuk Danival is onnan indult. – Épp egy golfautó jellegű járművön dolgoztunk a második Széchenyi Futamra, amikor Feri kapott egy meghívást a Shelltől, amely 1985 óta szervezi a Shell Eco-marathont, a világ legnagyobb hallgatói energiahatékonysági versenyét. 2007-ben kiemelten kezdték népszerűsíteni Európa összes országában, s minden releváns egyetemet megkerestek. Egy évvel később már mi is a rajtvonalnál álltunk, s rögtön első helyezést értünk el napelemes városi jármű koncepció kategóriában. Ez akkor Magyarországon is hatalmas hír volt: mi voltunk az országban az első hallgatói járműves világversenyen nyertes csapat. Ez volt a SZEnergy team igazi kezdete.
Azóta folyamatosan részt vesz a mindenkori hallgatókból álló csapat a Shell Eco-marathonon teljesen új, vagy továbbfejlesztett járművekkel. A legnagyobb változáson 2013-ban ment át a team, mivel megszűnt a napelemes kategória, s át kellett állni a Battery Electric – Urban Concept-re, ami merőben más formájú járműveket hozott, mint az addigi, 7 négyzetméternyi napelemmel rendelkező társaik. Ami az eredményeket illeti, több dobogós, illetve negyedik, ötödik, hatodik hely után az átütő siker 2022-ben született meg, amikor a SZEnergy team ismét megnyerte kategóriáját. Ráadásul a 282 km/kWh fogyasztási eredményével világrekordot ért el. A sikert tetézte, hogy a verseny autonóm futamán pedig másodikak lettek. A következő év új sikereket hozott, szintén első helyezés, már 291 km/kWh eredménnyel, amivel megdöntötték saját világcsúcsukat. Beért az akkorra már 5 éve, generációkon át folyó fejlesztési munka és a siker, a győzelem azóta is minden évben töretlen, ráadásul az autonóm versenyszámot mára már két alkalommal megnyerték.
Versenyben a SZE Motorsport
Dr. Pup Dániel 2010-ig, a mesterdiploma megszerzéséig volt csapatvezető, aztán PhD-hallgatóként, majd adjunktusként maradt az egyetemen, napjainkban pedig már a Járműipari Kutatóközpont (JKK) szakmai koordinátoraként mentorálja a team-et. A 2012-ben megalakult központban életre szóló motiválást, a mély elméleti ismeretek mellé gyakorlati szemléletet kapnak a fiatalok.
– Akinek van hozzá affinitása, az bekapcsolódhat a kutatásokba, elkezdheti PhD tanulmányait, majd akár oktató-kutatóként képezheti és mentorálhatja a mérnökjelölteket. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mára több mint húsz egykori SZEnergy csapattag dolgozik főállásban az egyetemen.
Ám nemcsak őket, hanem az intézmény másik két hallgatói versenycsapatát, a Formula Stundenten induló Arrabona Racing Team-et és a SZEngine-t is érdemes megemlítenünk, hiszen ők is ugyanígy kötődnek a JKK-hoz. A három csapat pedig alappillére a Dániel által vezetett Jedlik Ányos Szakkollégiumnak.
– Az elmúlt évek sikereire építve, minden motorsporttal kapcsolatos kezdeményezést összefűzve, az egyetemen kialakítottunk egy egységes SZE Motorsport brandet. Ennek egyik része egy a Motorsport mérnök MSc-képzés – ez dr. Feszty Dániel nevéhez köthető –, valamint az idei évben induló Technikai Sportmenedzser képzés. A három versenycsapatunk mellett pedig működik még a Digitális Fejlesztési Központ E-sport csapata, amely világszinten kiemelkedő eredményeket ér el. Az egyetem sportegyesületének van motorsport-szakosztálya gokart szakággal, ahol több mint 40 fiatal versenyzővel a 2025-ös évben magyar csapatbajnoki eredményt értünk el a két egyéni győzelem mellett. Emellett az autósport különböző szakágaiban több, sikeres, saját licences versenyzőnk erősíti a Széchenyi-egyetem hírnevét, amire nagyon büszkék vagyunk. Fontos megemlíteni még az egyetemünk támogatásával idén harmadszor megrendezett WHB Győr Rally eseményt, valamint a már sokadszor megrendezett Formula Student Symposium-ot.
A SZE Motorsport brand az egyetem technológiai elkötelezettségének és innovatív identitásának szimbóluma, amelyet nemcsak dr. Pup Dániel, hanem az intézmény számos elhivatott oktatója és munkatársa közösen épít. Ez az együttműködés vonzza az egyetemre a legtehetségesebb, jövőorientált hallgatókat.
Startvonalon az új generáció
A jövő motorsportja tehát szinte tapintható a győri kampuszon, az új generációk pedig tovább építik azt a sikertörténetet, amit elődeik elkezdtek. Dani szerint a mai hallgatók fókuszát nehezebb ugyan megfogni, ám ha egyszer sikerül őket motiválttá tenni, akkor rendkívül gyorsak és hatékonyak. Manapság rengeteg eszköz áll a rendelkezésükre a mesterséges intelligenciától kezdve az online kurzusokon, ingyenes szoftvereken át egészen a nemzetközi egyetemi tananyagokig, amelyekkel élnek is. – A SZEnergy mára az ország egyik legismertebb egyetemi versenycsapatának számít, generációk nőttek fel benne, akik sikeresek mind az egyetemen, mind az iparban helytállva szakemberként és vezetőként egyaránt. Erre vagyok talán a legbüszkébb, hogy ennek részese, olykor alakítója lehettem.
TWENTY YEARS FOR THE CARS OF THE FUTURE
Perpetuum mobile — a perpetual motion machine. That’s what comes to mind when one thinks of Dr. Dániel Pup. An associate professor at the Department of Defence Innovation and Critical Infrastructures of Széchenyi István University, professional coordinator at the Vehicle Industry Research Centre, and programme director of the Jedlik Ányos Academic Excellence Community for Mechanical and Electrical Engineering, he has been connected to the Győr-based institution for a little over two decades. Since then, he has never stopped thinking, organizing, and creating. Without him, the story of the successful student competition team — the SZEnergy Team, celebrating its twentieth anniversary this year — might look very different, or perhaps it might not even exist. In this article, we take a look back at this remarkable journey and present the team’s twenty years of achievements and innovation.
Two Scooters = One Tricycle
“I started university in 2004, and by the following year I was already telling my parents that, even though I didn’t yet know exactly what I would do, I was certain I’d work at this university”, recalls Dániel Pup, indicating that from the very beginning he made it clear that what he says, he follows through on. Perhaps it is thanks to this determination that over the past two decades he has managed to turn many of his ideas into reality within the institution. That, and the ambition which, as a second-year student, led him and a few of his peers to approach one of their lecturers, Dr. Zoltán Varga, known for his passion for electric vehicles and for conducting measurements on electric scooters in the lab. Their collaboration soon gained a concrete goal, as the Széchenyi Race – Competition for Alternative-Drive Vehicles was announced for the first time that very year. So, in the autumn of 2005, the boys formed a team, and by the spring of 2006 they were already at the starting line with a small three-wheeled, electrically powered vehicle that was essentially built by combining two electric scooters. The tricycle, which served as their race car, finished third in the competition – a result that gave the team real momentum.
On Top of the World
Around this time, a young lecturer named Ferenc Szauter began working alongside Professor Zoltán Varga. He soon became both a mentor and academic supervisor to the small team. Today, he serves as the Head of the Vehicle Industry Research Centre at Széchenyi István University — and his friendship with Dániel began back in those early days.
“We were working on a golf cart–type vehicle for the second Széchenyi Race when Feri received an invitation from Shell, which has organized the Shell Eco-marathon — the world’s largest student energy-efficiency competition — since 1985. “In 2007, Shell began heavily promoting the event across Europe, reaching out to all relevant universities. A year later, we were already at the starting line — and we immediately took first place in the solar-powered urban vehicle concept category. It was huge news in Hungary at the time: we were the first Hungarian student vehicle team ever to win an international competition. That was the true beginning of the SZEnergy Team.”
Since then, the team — made up of new generations of students each year — has continuously taken part in the Shell Eco-marathon, competing with either completely new or further developed vehicles. The biggest turning point came in 2013, when the solar category was discontinued, forcing the team to switch to the Battery Electric – Urban Concept class. This change brought an entirely new type of vehicle design compared to their earlier models, which had featured up to seven square metres of solar panels. As for results, after several podium finishes and fourth-, fifth-, and sixth-place rankings, the team achieved a true breakthrough in 2022, when SZEnergy once again won its category. Moreover, with an energy consumption of 282 km/kWh, they set a world record. To top it off, they also finished second in the autonomous race. The following year brought even greater success: another first place, this time with a 291 km/kWh result — breaking their own world record. By then, five years of development spanning several student generations had paid off. Since then, the team’s success and winning streak have remained unbroken, and they have already claimed victory twice in the autonomous vehicle category.
SZE Motorsport in the Race
Dr. Dániel Pup served as team leader until 2010, when he completed his master’s degree. He then remained at the university as a PhD student and later as an assistant professor, and today he continues to mentor the team in his role as professional coordinator of the Vehicle Industry Research Centre (JKK). At the centre, which was established in 2012, students gain not only in-depth theoretical knowledge but also a strong practical mindset and lifelong motivation to innovate. “Anyone with the right interest and aptitude can get involved in research, begin their PhD studies, and later, as a lecturer or researcher, help train and mentor future engineers.” “We are very proud that today more than twenty former members of the SZEnergy Team are employed full-time at the university.
”It is not only the SZEnergy Team that deserves mention, but also the university’s two other student competition teams: the Arrabona Racing Team, which competes in Formula Student, and SZEngine. Both are likewise closely connected to the Vehicle Industry Research Centre (JKK). Together, these three teams form the core pillars of the Jedlik Ányos Academic Excellence Community, led by Dániel. Building on the successes of recent years and bringing together all motorsport-related initiatives, we have established a unified SZE Motorsport brand at the university,” “One part of this is the Motorsport Engineering MSc programme, associated with Dr. Dániel Feszty, and another is the new Technical Sports Management programme, launched this year. In addition to our three competition teams, the E-sport team of the Digital Development Centre has also achieved outstanding results at international level. The university’s sports club includes a motorsport division with a karting branch, where, with more than forty young racers, we achieved a Hungarian team championship title in 2025, along with two individual victories. Furthermore, several successful licensed drivers across various branches of motorsport continue to strengthen Széchenyi University’s reputation, something we are extremely proud of. It is also important to mention the WHB Győr Rally, organised this year for the third time with the university’s support, as well as the repeatedly held Formula Student Symposium.
The SZE Motorsport brand is a symbol of the university’s technological commitment and innovative identity, built jointly by Dr. Dániel Pup and many dedicated lecturers and staff members of the institution. This collaboration attracts the most talented, future-oriented students to the university.
The New Generation at the Starting Line
The future of motorsport is almost tangible
on the Győr Campus, as new generations
continue to build on the success story
started by their predecessors. According to
Dániel, while today’s students can be harder
to engage at first, once they are motivated, they work incredibly fast and efficiently.
Nowadays, they have access to a wealth of
tools — from artificial intelligence and online
courses to free software and international university curricula — all of which they
actively use. “SZEnergy has become one of
the most renowned university competition
teams in the country. Generations have
grown up within it, going on to succeed
both at university and in industry, excelling
as professionals and leaders alike. That is
perhaps what I am most proud of — having
been part of this journey and sometimes
even helping to shape it.”