Két évtized innováció, amely új pályára állította a járműipari kutatást.

Húsz év a jövő autóiért

Perpetuum mobile, vagyis örökmozgó – ez jut eszünkbe dr. Pup Dánielről. A Széchenyi István Egyetem Védelmi Innovációs és Kritikus Infrastruktúrák Tanszékének docense, a Járműipari Kutatóközpont szakmai koordinátora és a Jedlik Ányos Gépész- és Villamosmérnöki Szakkollégium programigazgatója kicsit több mint két évtizede kötődik a győri intézményhez. Azóta folyamatosan gondolkodik, szervez és megvalósít. Ha ő nincs, lehet, hogy ma nem beszélhetnénk, vagy legalábbis nem ilyen formában a sikeres hallgatói versenycsapatról, az éppen húszéves SZEnergy Teamről. Arra vállalkoztunk, hogy áttekintjük a mögötte lévő időszakot, s közben bemutatjuk a csapat 20 évének eredményes munkáját. 

Hirdetés

Két robogó = Egy tricikli

– 2004-ben lettem elsőéves hallgató, 2005-ben pedig már mondtam a szüleimnek, hogy bár még nem tudom pontosan mit fogok csinálni, de én itt fogok dolgozni az egyetemen – jelzi Pup Dániel, hogy már a kezdetekkor világossá tette, hogy amit megígér, az úgy is lesz. Talán ennek a tulajdonságának is köszönhető, hogy az elmúlt két évtizedben számos ötletét sikerült megvalósítania az intézményben. Meg persze annak az ambíciónak, ami miatt másodévesként néhány társával együtt megkeresték egyik oktatójukat, dr. Varga Zoltánt, akiről hallották, hogy az elektromos járművek szerelmese és a laborban elektromos robogókkal végez méréseket. A közös munkának hamar tétje is lett, hiszen éppen akkor hirdették meg először a Széchenyi Futam – Alternatív Hajtású Járművek Versenyét. A fiúk tehát 2005 őszén csapattá szerveződtek, s 2006 tavaszán már rajthoz is álltak egy kis háromkerekű, villamos hajtású járművel, ami tulajdonképpen két elektromos robogó összeépítése volt. A versenyautóként funkcionáló tricikli harmadik lett a futamon, ami lendületbe hozta a srácokat.


A világ tetején

Ebben az időben kezdett Varga tanár úr mellett dolgozni egy fiatal oktató, Szauter Ferenc, aki szintén mentora, majd oktatói vezetője lett a kis csapatnak. Mára ő a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának vezetője és barátságuk Danival is onnan indult. – Épp egy golfautó jellegű járművön dolgoztunk a második Széchenyi Futamra, amikor Feri kapott egy meghívást a Shelltől, amely 1985 óta szervezi a Shell Eco-marathont, a világ legnagyobb hallgatói energiahatékonysági versenyét. 2007-ben kiemelten kezdték népszerűsíteni Európa összes országában, s minden releváns egyetemet megkerestek. Egy évvel később már mi is a rajtvonalnál álltunk, s rögtön első helyezést értünk el napelemes városi jármű koncepció kategóriában. Ez akkor Magyarországon is hatalmas hír volt: mi voltunk az országban az első hallgatói járműves világversenyen nyertes csapat. Ez volt a SZEnergy team igazi kezdete.

Azóta folyamatosan részt vesz a mindenkori hallgatókból álló csapat a Shell Eco-marathonon teljesen új, vagy továbbfejlesztett járművekkel. A legnagyobb változáson 2013-ban ment át a team, mivel megszűnt a napelemes kategória, s át kellett állni a Battery Electric – Urban Concept-re, ami merőben más formájú járműveket hozott, mint az addigi, 7 négyzetméternyi napelemmel rendelkező társaik. Ami az eredményeket illeti, több dobogós, illetve negyedik, ötödik, hatodik hely után az átütő siker 2022-ben született meg, amikor a SZEnergy team ismét megnyerte kategóriáját. Ráadásul a 282 km/kWh fogyasztási eredményével világrekordot ért el. A sikert tetézte, hogy a verseny autonóm futamán pedig másodikak lettek. A következő év új sikereket hozott, szintén első helyezés, már 291 km/kWh eredménnyel, amivel megdöntötték saját világcsúcsukat. Beért az akkorra már 5 éve, generációkon át folyó fejlesztési munka és a siker, a győzelem azóta is minden évben töretlen, ráadásul az autonóm versenyszámot mára már két alkalommal megnyerték.


Versenyben a SZE Motorsport

Dr. Pup Dániel 2010-ig, a mesterdiploma megszerzéséig volt csapatvezető, aztán PhD-hallgatóként, majd adjunktusként maradt az egyetemen, napjainkban pedig már a Járműipari Kutatóközpont (JKK) szakmai koordinátoraként mentorálja a team-et. A 2012-ben megalakult központban életre szóló motiválást, a mély elméleti ismeretek mellé gyakorlati szemléletet kapnak a fiatalok. 

– Akinek van hozzá affinitása, az bekapcsolódhat a kutatásokba, elkezdheti PhD tanulmányait, majd akár oktató-kutatóként képezheti és mentorálhatja a mérnökjelölteket. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mára több mint húsz egykori SZEnergy csapattag dolgozik főállásban az egyetemen.


Ám nemcsak őket, hanem az intézmény másik két hallgatói versenycsapatát, a Formula Stundenten induló Arrabona Racing Team-et és a SZEngine-t is érdemes megemlítenünk, hiszen ők is ugyanígy kötődnek a JKK-hoz. A három csapat pedig alappillére a Dániel által vezetett Jedlik Ányos Szakkollégiumnak.

– Az elmúlt évek sikereire építve, minden motorsporttal kapcsolatos kezdeményezést összefűzve, az egyetemen kialakítottunk egy egységes SZE Motorsport brandet. Ennek egyik része egy a Motorsport mérnök MSc-képzés – ez dr. Feszty Dániel nevéhez köthető –, valamint az idei évben induló Technikai Sportmenedzser képzés. A három versenycsapatunk mellett pedig működik még a Digitális Fejlesztési Központ E-sport csapata, amely világszinten kiemelkedő eredményeket ér el. Az egyetem sportegyesületének van motorsport-szakosztálya gokart szakággal, ahol több mint 40 fiatal versenyzővel a 2025-ös évben magyar csapatbajnoki eredményt értünk el a két egyéni győzelem mellett. Emellett az autósport különböző szakágaiban több, sikeres, saját licences versenyzőnk erősíti a Széchenyi-egyetem hírnevét, amire nagyon büszkék vagyunk. Fontos megemlíteni még az egyetemünk támogatásával idén harmadszor megrendezett WHB Győr Rally eseményt, valamint a már sokadszor megrendezett Formula Student Symposium-ot. 

A SZE Motorsport brand az egyetem technológiai elkötelezettségének és innovatív identitásának szimbóluma, amelyet nemcsak dr. Pup Dániel, hanem az intézmény számos elhivatott oktatója és munkatársa közösen épít. Ez az együttműködés vonzza az egyetemre a legtehetségesebb, jövőorientált hallgatókat.


Startvonalon az új generáció

A jövő motorsportja tehát szinte tapintható a győri kampuszon, az új generációk pedig tovább építik azt a sikertörténetet, amit elődeik elkezdtek. Dani szerint a mai hallgatók fókuszát nehezebb ugyan megfogni, ám ha egyszer sikerül őket motiválttá tenni, akkor rendkívül gyorsak és hatékonyak. Manapság rengeteg eszköz áll a rendelkezésükre a mesterséges intelligenciától kezdve az online kurzusokon, ingyenes szoftvereken át egészen a nemzetközi egyetemi tananyagokig, amelyekkel élnek is. – A SZEnergy mára az ország egyik legismertebb egyetemi versenycsapatának számít, generációk nőttek fel benne, akik sikeresek mind az egyetemen, mind az iparban helytállva szakemberként és vezetőként egyaránt. Erre vagyok talán a legbüszkébb, hogy ennek részese, olykor alakítója lehettem.