Még nincs 40, de büszke az életútjára

DIGITALIZÁCIÓBAN SPECIALISTA

Pandur Gergő az Audi Hungaria járműirányítási területének digitalizációs specialistája, aki egyetemünkön alapés mesterképzésben is sikerrel végezte tanulmányait. Az interjúból a munkahelyi karrierjének alakulásán túl arra is fény derült, hogy a felesége és az öccse is széchenyis diplomával rendelkezik.

Hirdetés

– Kezdjük az elején! Hol születtél, hogyan telt a gyerekkorod?

– Jövő év áprilisában lesz 40 éve, hogy Kapuváron világra jöttem. Viszont a járásszékhelytől 15 kilométerre található Beledről származom, annak is Vica nevű városrészéből, amely 1983-ig önálló községként létezett. Mindig is érdekeltek a műszaki dolgok: lehetett az autó, motor vagy rakodógép, a technológiájuk már gyerekként is rabul ejtett. Az első élményem még a nagyapám és az édesapám mellett volt 6 éves koromban. Akkor ültem először egy MTZ traktorban, méghozzá úgy, hogy a pedálokat sem értem el, de kormányozni már tudtam. A családi vállalkozást még egyetemistaként is segítettem, dolgoztam rakodógépkezelőként és teherautó-sofőrként, meg persze szerelőként.

– Bár alighanem ez a legjobb iskola lehetett számodra, a tanulmányaidat ténylegesen hol végezted?

– A Beledi Általános Iskolába jártam, majd a középiskolás tanulmányaimat Sopronban, a Handler Nándor Technikumban folytattam, ahol az informatika tagozaton négy év alatt az érettségi mellé középfokú szoftverüzemeltető végzettséget is szereztem. A műszaki dolgokon kívül az informatika volt az, amely már kiskoromtól az érdeklődésem középpontjában állt. Ennek tükrében aligha okozok meglepetést azzal, hogy az egyetemi felvételi első helyén a győri gazdasági informatikai képzést jelöltem meg. Mivel erről három ponttal lecsúsztam, a másodikként választott informatikai statisztikus és gazdasági tervező felsőfokú képzést kezdtem el 2004-ben. Így maradtam a „leghűségesebb magyar városban”, s két évig tanultam a Nyugat-magyarországi Egyetem közgazdaságtudományi karán. Ezt követően ismét Győr volt a célállomás és a Széchenyi István Egyetem, ahova ezúttal már felvételt is nyertem. Ekkorra elengedtem a mérnök-informatikát, műszaki menedzseri képzésre jelentkeztem. Gazdálkodási mérnökként zártam az alapszakot, majd logisztikai mérnökként a mesterképzést. Különös érzés volt számomra, hogy a családban addig senki sem szerzett diplomát. 

– És milyen volt a hallgatói lét?

– Nagyon jól éreztem magam a városban, az egyetemen, a kollégiumban. Amit szerettem, azt könnyen tanultam, a többihez néha kellett némi kreativitás. A számvitel tanárom az egyik vizsgán, miután a „kétmilliós sikkasztásomat” is közepes osztályzatra kimagyaráztam, úgy fogalmazott: nekem inkább szociológus szakra kellett volna mennem. Egyébként nagyon jó tanáraim voltak szinte mindenhol, nehezen tudnék közülük bárkit is igazságosan kiemelni. A győri egyetemről, azon belül is a Logisztikai és szállítmányozási tanszékről azért Hartványi Tamás, Németh Péter és Hencz Csaba Imre nevét mégiscsak külön megemlíteném, akik részéről érzésem szerint kiemelt figyelmet kaptam. Ösztönöztek arra is, hogy vállaljak gyakornoki pozíciót az Audiban, amit elsőre az órarendemmel nehezen összeegyeztetőnek tartva visszautasítottam, fél évvel később azonban már elfogadtam. Tagja voltam a hallgatói önkormányzatnak is, egy ideig szakfelelősként is tevékenykedtem, mert így láttam lehetőségét annak, hogy másoknak és másokon segítsek.

– Az audis lehetőségen kívül még mit köszönhetsz a Széchenyi-egyetemnek?

– Sok szép emléket és számtalan barátot. Adott szakmai alapokat és stabilitást, közben önállóságra és felelősségre is nevelt, amivel a felnőtté válásomat segítette. Nagy motiváció volt számomra, hogy hallgatóként sikerült megkapnom a Waberer’s ösztöndíjat, ami nem sok embernek adatik meg. Persze abban, hogy milyen emberré váltam, a szüleimnek jár a legnagyobb köszönet, akik mindenben támogattak és csak finoman próbáltak terelgetni. Itt jegyezném meg, hogy életem párja és az öcsém is a győri egyetemen szerzett közgazdász-diplomát. Dominik fuvarszervezőként találta meg a számítását, Bécsben dolgozik. Feleségem, Kiss Renáta az Audi logisztikai munkatársa, akivel decemberre várjuk az első gyermekünket. Mivel mindketten belediek vagyunk, ott ismertük meg egymást, ám az egyetemi éveink alatt jöttünk össze igazán, 2006 óta élünk együtt Győrben. Hét éve kezdtünk építkezni Győrújbaráton, ahová 2020-ban költöztünk. Az esküvőnk tavaly volt Miamiban, most pedig Benielt várjuk, hogy érkezése kiteljesítse a családot.


– Hogyan és mikor kezdődött az audis életutad?

– A logisztikai tervezésen voltam gyakornok, eleinte motorgyári területen, majd a járműgyárban, ahol 2012 júliusában lettem munkatárs. A járműirányitási területen az autók betervezéséért voltam felelős. Olyan munkakörben, amelyre az Audi Hungariánál addig nem volt példa, így lehetőséget kaptam arra is, hogy a nulláról felépítsem ezt a pozíciót. Ennek érdekében fél évet Ingolstadtban töltöttem, hogy az ott szerzett tapasztalatok ismeretében dolgozzam ki a legideálisabb folyamatot, amelyhez a vezetőségtől szabad kezet kaptam. Ezen felül járműirányítási témában központi kapcsolattartónak neveztek ki Győrből a konszern felé. Az autók betervezése mellé a legfőbb gyártási rendszerünk felelőse is lettem, amely a betervezéstől a készautóig terjedő folyamat kialakítását jelentette a többi szakterülettel közösen. Idővel aztán további feladatokat kaptam. A digitalizáció, avagy a papírmentesség jegyében automatikus riportkészítéssel bíztak meg az új járműgyár részére – számomra talán ezzel indult minden. Egyébként az csak nemrég tudatosult bennem, hogy amikor 2013-ban beindult a gyártás, az első szériaautót – egy A3 limuzint – én terveztem be gyártásra. Erre korábban nem volt példa Győrben.

– Mi történt ezután?

– 2015-ben egy részben szakterületi IT-pozíció jött létre nálunk a digitalizáció és a riporting tárgykörében. Mivel a témával jórészt én foglalkoztam, a fejlődésemet is szem előtt tartva megpályáztam a pozíciót. A sikeres pályázatot követően ismét szabad kezet kaptam az új munkakör kialakításában. Mivel az autók betervezésének terhe lekerült rólam, a digitalizáció jegyében gőzerővel nekiláttam a járműirányítás programtervezés területén sok mindent automatizálni. Első lépésként, a papírmentesség érdekében egy saját fejlesztést valósítottam meg, amely a mai napig használatban van. Két és fél évig egyedül ténykedtem, ám idővel szükségessé vált egy gyakornok foglalkoztatása. Különösen annak fényében, hogy egy korábban álomként megfogalmazott jövőkép valós forgatókönyvvé vált. Nevezetesen: a digitalizációs és automatizációs programot terjesszük ki fokozatosan először a vállalat egészére, majd a teljes konszernre. Ahogy a feladataink, úgy a létszámunk is bővült: 2019-ben már három munkatárssal és egy gyakornokkal szolgáltattunk például Ingolstadt felé is. Közben olyan fejlesztéseket valósítottunk meg, amely sokaknak feltűnt, így egyre több potenciált láttak a munkatársak a digitalizációs témában, valamint bennünk. A szakterületek összevonásának köszönhetően a jelenlegi területemre, a gyárirányításra kerültem. Ekkor alakult meg a jelenlegi Járműgyári Központi Digitalizációs Team. Azt várták tőlünk, hogy a kialakítandó digitalizációs rendszerünket vegye majd át Ingolstadt, Neckarsulm, Brüsszel és Mexikó. A történethez az is hozzátartozik, hogy 2017-ben specialista lettem. Módosult a feladatom is: megkaptam a team szakmai koordinációját. Több széchenyis hallgatót volt szerencsém mentorálni az évek során, akikből hárman végül főállású audis dolgozók lettek.

– Jelenleg mivel foglalkozol?

– A team szakmai koordinációját továbbra is ellátom, emellett részt veszek a fejlesztésekben is, igyekszem támogatni a csapat munkáját. Időközben kialakítottunk egy labort, ahol az új funkcionalitásokat tudjuk tesztelni. Idővel átalakult a szemlélet, miszerint informatikai fejlesztéseket nem csupán az IT, hanem a szakterületek is végezhetnek. Ezáltal elfogadottá vált az a megközelítés, amiben anno úttörőnek számítottam. 

– A pályafutásodból mire vagy különösen büszke?

– Talán az egész eddigi életutamra. Hiszen a munkámmal sikerült elérnem, hogy valami maradandót alkossak, részt vettem a szakmai fejlődésem mellett a vállalati digitalizációs stratégia kialakításában is. Jelenleg pedig a vezetővé válás témaköre jelent számomra kihívást – ez a folyamat számos új nézőpontot nyit meg számomra, ami kifejezetten tetszik.

– Hogyan tudtál a munkádban így érvényesülni?

– Könnyen kijövök az emberekkel, nyitott vagyok az újdonságokra, sőt keresem is az új kihívásokat. Próbálom mindenben a pozitívumot megtalálni, de a stresszhelyzeteket is jól kezelem. Szakmailag pedig mindig törekedtem arra, hogy utánajárjak a dolgoknak, s hogy mélyebben beleássam magam a témákba. Mindig arra kerestem a választ, hogy mi miként működik, s hogyan működhetne jobban. Erre törekedtem a folyamatok optimalizálásakor is, megértetve a munkatársakkal, hogy én csak segíteni akarok, hiszen a célunk közös: az, hogy a vállalat még sikeresebb legyen. Egyénileg is ez motivál, meg az új kihívások, ám sajnos olyan korlátokat állítok magam elé, amit nehezen tudok megugrani, de persze a végén sikerül, s ez előre visz. Lassan persze én is rájövök arra, hogy nem kellene folyamatosan 100 százalékot teljesítenem ahhoz, hogy minden jó legyen.

– Azon elgondolkodtál már, hogy miért kaptál a vezetőidtől oly sokszor szabad kezet a munkádban?

– Talán azért, mert látták, hogy megbízható, kreatív vagyok és agilis, s hogy tudok önállóan – és csapatban is – dolgozni. Fontos szerintem az is, hogy mindig volt bátorságom kérdezni, s önálló véleményt kialakítani. Német nagymamám lévén soha nem volt gondom a német nyelvvel, de az angol is jól megy. Az önbecsülésemnek pedig jót tett, hogy az elért eredményeinkről mindig jöttek a pozitív visszacsatolások, ami tovább motivált.

– Minek tartod magad? Informatikusnak?

– Nem tartom magam informatikusnak. Inkább innovátornak. Egy olyan gondolkodó szakembernek, aki érdeklődik az informatika iránt. Előnyöm, hogy mindez kiegészül a műszaki énemmel, s hogy ismerem a motor- és járműgyári folyamatok egy részét is, ami megkönnyíti a digitalizációs projektek sikerességét.


Szöveg: Baudentisztl Ferenc
Fordítás: Christoph Riether
Fotó: Audi MediaCenter, Könczöl János